Sökning: "genus normer gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden genus normer gymnasiet.
1. "Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet" : Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Karlsson-Fridh, Christoffer och Nittmark, Maria (2024). Jag är ju inte överkänslig, jag har en högre känslighet - Sex autistiska kvinnors upplevelser av stödinsatser i skolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Makt, kön och genus i läroböcker : En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The thesis studies power and gender in textbooks used to teach Social Science in upper secondary school. The purpose of the study was to investigate how men, women and sexual orientations are portrayed in textbooks. In this investigation, seven Social Science books have been studied. LÄS MER
3. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER
4. "Som en hemlig eld" : En kvalitativ textanalys av representationen av sexualitet i tre skönlitterära böcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Följande examensarbete undersöker representationen av sexualitet i tre skönlitterära böcker, med syftet att bidra med kunskap om vilka normer gällande sexualitet som elever möter i litteraturundervisningen i gymnasieskolans svenskämne. Undersökningen sätts i relation till svenskämnets syfte samt gymnasiets värdegrund för att utreda huruvida representationen i romanerna lever upp till det som formulerats i de dokumenten. LÄS MER
5. "Folk skulle tro att jag var värsta plugghästen": Ett arbete om pluggkultur och förväntningar på det estetiska programmet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studien undersöker hur killar på ett estiskt program med inriktning på musik upplever hur det är att studera på gymnasiet och hur detta skiljer sig från deras högstadietid. Arbetet har ett tydligt genusperspektiv där jag försöker förstå varför killar generellt presterar sämre än tjejer i grundskolan och om det förändras när de studerar vid estiska programmet. LÄS MER