Sökning: "genus och barnprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden genus och barnprogram.

  1. 1. Zoinks! Könsrollen var är du? : En kvantitativ innehållsanalys av könsroller i barnprogrammet Scooby-Doo

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Charlotta Berner; [2023]
    Nyckelord :Gender roles; Scooby-Doo; Childrens programs; Identity; Gender; Könsroller; Scooby-Doo; Barnprogram; Identitetsskapande; Genus;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvantitativ innehållsanalys som mäter manliga respektive kvinnliga egenskaper i syfte att identifiera könsroller hos huvudkaraktärerna i barnprogrammet Scooby-Doo. Arbetet har utgått från ett teoretiskt ramverk som grundats i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Finns det någon annan som ser ut som jag? : En studie om och hur mångfald är inkluderad i UR:s program för barn i förskoleåldern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Melina Eriksson; Alexandra Henning; [2021]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Förskola; Mångfald; Media; Diskurser; Normer; Makt; Genus; Etnicitet; Funktionalitet; Diskriminering; Poststrukturalism; Multimodal diskursanalys; UR; Barnprogram;

    Sammanfattning : I denna studie har vi studerat om och hur mångfald är inkluderat i TV-program som används i förskolan med hjälp av det poststrukturalistiska perspektivet. Med en normkritisk blick på samhälleliga normer om kön, könsuttryck, sexualitet, etnicitet, ålder och funktionalitet har vi studerat vilka individer som blir representerade genom gestaltade karaktärer samt hur dessa individer representeras. LÄS MER

  3. 3. Framställningen av ”manligt” respektive ”kvinnligt” : En genusanalys av UR:s ”Livet i mattelandet”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gedeon; [2018]
    Nyckelord :Genus; manligt och kvinnligt; UR; jämställdhet; barnprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka UR:s utbildningsprogram ”Livet i mattelandet” utifrån ett genusperspektiv. Studien har även syftat till att undersöka hur manligt och kvinnligt gestaltas i utbildningsprogrammets olika avsnitt, samt hur stor plats män respektive kvinnor tar utifrån en mätning av taltidsfördelningen i fyra olika avsnitt. LÄS MER

  4. 4. Genus och kön i barnprogram : Semiotiska analyser av hur genus och kön framställs i sex olika barnprogram på Barnkanalen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tove Larsson; [2014]
    Nyckelord :Genus; semiotik; barnprogram; Barnkanalen; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur flickor/kvinnor respektive pojkar/män framställs i Sveriges Televisions kanal Barnkanalen, vilka egenskaper och utseenden de två könen tillskrivs samt om några stereotyper förekommer och i så fall vilka de är. Detta har undersökts med hjälp av semiotiska analyser och med genusperspektiv som teoretisk utgångspunkt, t. LÄS MER

  5. 5. Men det är ju bara på TV... eller? Barn, genus och barnprogram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jeanette Buschow; Christin Clausen-Bruun Skoglund; [2013]
    Nyckelord :media; lågstadiebarn; barn; genus; barnprogram; TV; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att studera hur barn skapar mening kring genus i förhållande till barnprogram, med fokus på barnprogrammet ”Gabba Gabba”. Genom en kvalitativ receptionsanalys ämnar uppsatsen att undersöka eventuella mönster och samband mellan barnprogrammet och barns åsikter kring genus, samt hur detta förhåller sig till den verkliga världen. LÄS MER