Sökning: "genus och etnicitet i läseböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden genus och etnicitet i läseböcker.

  1. 1. Inkluderande läseböcker? : en läromedelsanalys av två läseböcker gällande inkludering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Filippa Mikalsen; Regine Grana Flygt; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; läseböcker; inkludering; diskrimineringsgrunder;

    Sammanfattning : En läromedelsanalys har utförts av två läseböcker, Nyckeln till skatten (2013) och Den gåtfulla tavlan (2021) med fokus på hur inkluderande dessa är gällande fyra diskrimineringsgrunder, kön och genus, sexuella läggningar, etnicitet och funktionsnedsättning. I analysen undersöks även om det har skett någon utveckling inom dessa ämnen i relation till böckernas utgivningsår. LÄS MER

  2. 2. Genus och etnicitet i läseböcker : En kvalitativ analys om hur karaktärer framställs i läseböcker för årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Karolina Dahlberg; Evestam Mattsson Emelie; [2021]
    Nyckelord :Normkritiskt tänkande; läseböcker; grundskolan; intersektionalitet; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att med hjälp av ett normkritiskt perspektiv analysera hur olika karaktärer i svenskämnets läseböcker för årskurs 2 framställs. Detta görs via en kvalitativ textanalys av både text och bild i böckerna Diamantjakten, Kolla, en tidsmaskin! och Hemligheten. LÄS MER

  3. 3. ABC-Klubben – Vem får vara med? : En intersektionell multimodal innehållsanalys av tre läseböcker för årskurs 1–3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Kartby; Anna Lönnqvist; [2020]
    Nyckelord :intersektionalitet; genus; etnicitet; funktionsvariation; innehållsanalys; multimodalitet;

    Sammanfattning : Böckerna om ABC-klubben används frekvent av elever i de lägre skolåren i den svenska skolan. Studien ämnar att utifrån ett intersektionellt perspektiv undersöka frekvensen av representation hos kategorierna genus, etnicitet och funktionsvariation i läseböcker för lågstadiet, samt undersöka på vilka sätt dessa kategorier framställs genom karaktärernas representation i text och bild. LÄS MER

  4. 4. Genus, etnicitet och social klass i läseböcker : En intersektionell analys av svenskläseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Larsson; Viktor Lidström; [2020]
    Nyckelord :Svenska; svenskläroböcker; grundskolan; intersektionalitet; läseböcker;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur genus, etnicitet och social klass framställs i några av svenskämnets läseböcker i årskurs 3 genom en kvalitativ textanalys i både text och bilder som stöd. De böcker som analyseras i studien är Livet i Bokstavslandet, Nyckeln till skatten och Prima svenska 3 som alla är från olika förlag. LÄS MER

  5. 5. Vad läser barn? : En visuell textanalys av genus och etnicitet i tre läseböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niklas Reinholdsson; [2015]
    Nyckelord :genus; etnicitet; multimodal läromedelsanalys; textanalys; läseböcker i svenskämnet Fk-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att i tre läromedel analysera hur genus och etnicitet konstrueras och framställs med hjälp av text och bild i olika sociala kontexter. Detta sker genom en visuell textanalys av tre läseböcker skapade för årskurs Fk-3 tryckta mellan 2000- 2007. De böcker som analyseras i studien är Vi läser. LÄS MER