Sökning: "genus och hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden genus och hållbar utveckling.

  1. 1. Icke-heteronormativitet - Lebbigt?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lindqvist Maja; [2023]
    Nyckelord :Normkritik; normkreativitet; barnlitteratur; HBTQ;

    Sammanfattning :   Intresset för normkritiska perspektiv ökar, något som märks i allt från ­akademi och offentlig sektor, till kultur- och näringsliv. Med detta följer ett behov av att ta utveckla metoder för att omsätta ett normkritiskt perspektiv till praktisk handling. LÄS MER

  2. 2. Genusintegrering i FN:s klimatprojekt - En diskursanalys för hållbar utveckling

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Kia Palm; Wilma Parmander; [2021]
    Nyckelord :Genusintegrering; intersektionalitet; genus; REDD ; FN; diskursanalys; klimatpolitik; klimatstyrning; hållbar utveckling; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och problematisera nuvarande genusdiskurser i FNs klimatpolitik utifrån genusteori och intersektionell genusteori, för att bidra till att ytterligare avancera klimatstyrning mot hållbar utveckling. Studiens utgångspunkt är klimatprojektet REDD+. LÄS MER

  3. 3. #metoo förändrar svensk affärsmedias ledardiskurs : - ett steg närmare jämställdhet?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Gunilla Roos; [2021]
    Nyckelord :Gender; discourse; critical discourse analysis; media; leadership; #metoo;

    Sammanfattning : Enligt agenda 2030 är jämställdhet mellan kvinnor och män en förutsättningför en hållbar och fredlig utveckling. Mycket arbete pågår i politiken och i samhället men olika rapporter och undersökningar visar att det är en lång väg kvar innan vi når målen för jämställdhet. LÄS MER

  4. 4. Spelar genus någon roll? : Förskollärares förhållningssätt i relation till flickors naturvetenskapliga undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Löfqvist; Niina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; undervisning; genus; stereotypa; jämställdhet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker vi förskollärares förhållningssätt avseende genus i relation till den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan, med särskild inriktning på flickors naturvetenskapliga utveckling. Området är intressant att undersöka då tidigare forskning visar att flickor och pojkar uttrycker naturvetenskapligt utforskande på olika sätt samt att det finns en samhällelig relevans av hållbar utveckling då tidigare forskning antyder att flickor inte ges samma möjligheter att utveckla en naturvetenskaplig kompetens jämfört med pojkar. LÄS MER

  5. 5. "Värnar kvinnor mer om miljön då?" : En kvalitativ fokusgruppstudie om förskollärares och barnskötares förståelse för varför genus är nödvändigt för att nå hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Lisa Waldeck; [2020]
    Nyckelord :miljö; genus; jämställdhet; hållbar utveckling; förskola; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Könsidentitet och miljöfrågor är starkt sammankopplade och föreställningar om kvinnligt och manligt formar vårt sätt att vara och agera. Forskning visar att män i större utsträckning, genom deras sätt att leva, påverkarmiljön mer negativt än kvinnor samtidigt som det är kvinnor som drabbas värst av miljöförändringar. LÄS MER