Sökning: "genus på skolgården"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden genus på skolgården.
1. Vilka kriterier är viktiga för växtval i norra Sverige? : och hur stor är artdiversiteten?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka kriterier som är viktiga för vegetation på skolgårdar i norra Sverige och ta reda på hur stor artdiversiteten är. På skolgårdar råder ofta ett tuffare klimat som slitage och markkompaktering samtidigt som man måste undvika allergena arter samt arter med tornar och taggar. LÄS MER
2. Vilka kriterier är viktiga för växtval på skolgårdar i norra Sverige? : och hur stor är artdiversiteten?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka kriterier som är viktiga för vegetation på skolgårdar i norra Sverige och ta reda på hur stor artdiversiteten är. På skolgårdar råder ofta ett tuffare klimat som slitage och markkompaktering samtidigt som man måste undvika allergena arter samt arter med tornar och taggar. LÄS MER
3. Barns användning och upplevelser av skolgården : Utifrån ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen undersöker och analyserar hur barn i mellanstadiet använder och upplever sin skolgård. Material har samlats in genom observationer och kvalitativa intervjuer med 22 elever från två skolor i södra Stockholm och sedan analyserats utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER
4. Hopp och lek!En intervjustudie om hur lärare på fritidshem beskriver rörelse på skolgården utifrån utrymme, yrkesroll och kön.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Den här studien handlar om att undersöka hur lärare på fritidshem beskriver skolgårdens yta för att främja fysisk aktivitet hos elever sett till utrymme och genus. Vårt syfte är att beskriva fritidshemslärares resonemang och uppfattningar om fysisk aktivitet och rörelse på skolgården och i vilka former den tar sig. LÄS MER
5. "Ettavälja, tvåavälja" : En kvalitativ studie om fotbollsplanens centrala roll i skolan och dess skapande för genus och maskulinitetsnormer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur pojkar i årskurs tre, som är aktiva inom lagidrotten fotboll, talar om fotboll. Studiens syfte är också att analysera pojkarnas tal utifrån ett genusperspektiv samt utifrån teorier om maskulinitet. LÄS MER