Sökning: "genus pedagoger föräldrar"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden genus pedagoger föräldrar.
1. Lärares syn på jämställdhet, genus och könsroller i skuggan av mångkulturalism och identitetssökning hos invandrarungdomar från Mellanöstern
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte:Syftet med detta arbete är att undersöka vad patriarkalisk uppfostran har för roll i utkristalliseringen av synen på genusfrågan, könsroller och jämställdhet hos elever från Främre orienten enligt intervjuade pedagoger. Vi vill även med detta arbete få vetskap om vilka pedagogiska metoder modersmålslärare och andra pedagoger använder för att implementera den svenska värdegrunden och ge dessa elever en uppfostran i riktning mot jämställdhet och demokrati. LÄS MER
2. Leksakernas syfte i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra leksakernas betydelse i förskolan och hur de kan främja lärandets gång hos barn. Enligt vår erfarenhet från den verksamhetsförlagda utbildningen är den fria leken ett stort begrepp som tar upp mycket tid i förskolan. LÄS MER
3. Manliga pedagoger i förskolan : En kvalitativ studie om hur manliga pedagoger känner sig bemötta av kollegor, barn och föräldrar.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study investigates whether male workers at the preschool feel treated differently from their female colleagues. My theoretical perspectives are gender and social constructivist theories are used in this study. LÄS MER
4. Du får inte vara Elsa! : - En vetenskaplig essä om genus i förskolan
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Min vetenskapliga essä har som utgångspunkt en händelse då en pojke valde att bryta mot gängse könsrollstänkande. Pojken ville i en lek ha den kvinnliga huvudrollen, vilket motarbetades av några av de andra barnen. Det innebar för oss pedagoger att vi måste hitta en väg där vi beaktade pojkens önskemål utan att avfärda kamraternas. LÄS MER
5. Förskollärares val av sånger och ramsor ur ett genusperspektiv
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Genom att applicera ett genusperspektiv på förskolans verksamhet kan pedagoger inhämta kunskap om de normer och traditionella könsmönster som omedvetet kan förekomma i verksamheten. Genom innehållet i sånger och ramsor representeras dåtida och nutida normer. LÄS MER