Sökning: "genus planering"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden genus planering.

  1. 1. Distansarbetande kvinnor och mäns uppfattningar om vardagslivets bestyr : En kvalitativ studie ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Zetterlund Tidman; [2024]
    Nyckelord :Distansarbete; genus; könsnormer; obetalt arbete;

    Sammanfattning : I efterspåren av coronapandemin har möjligheten att kunna arbeta hemma öppnats upp mer och mer för arbetstagare och det ansågs intressant att fördjupa medvetenheten kring hur den nya moderna arbetsformen påverkar det obetalda hemarbetet. Då ojämställdhet inom det obetalda arbetet historiskt sett har rått, och även aktuella rapporter visar att det än idag råder ojämställdhet inom obetalt arbete, ansågs det även värdefullt att i studien ta avstamp ur ett genusperspektiv för att försöka få en djupare förståelse om grunden i ojämställdheten beror på könsnormer och hur det i sådana fall tar sig i uttrycksamt om distansarbete påverkar (o)jämställdheten i det obetalda hemarbetet och i sådana fall på vilket sätt. LÄS MER

  2. 2. ”Grabbarna kan inte hantera penslar”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :My Ancar; Linnea Stålsmeden; [2023-10-23]
    Nyckelord :Bildskapande; Genus; Kön; Jämställdhet; Intersektionalitet; Fritidshem; Konstruktivism; Genuskontrakt; Lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar bildskapandet i fritidshemmet i relation till ett genusperspektiv. Syftet med studien är att undersöka bildskapandet i fritidshemmet med fokus på ett genusperspektiv utifrån lärares beskrivningar av sina erfarenheter och utmaningar. LÄS MER

  3. 3. MED OMSORGSFULL PLANERING: En studie om hur könsroller upplevs i hemmets vardagspraktik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Moa Tjärnström; [2023-10-12]
    Nyckelord :genus; vardagsliv; hemmet; ansvar; omsorg; kontroll;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar pars upplevelser av könsroller i hemmet och hur själva utövandet upplevs. Studien bygger på ett etnografisk fältarbete i Göteborg, med syfte att ta del av hur heterosexuella par upplever utövandet av vardagssysslor i hemmet i relation till genus. LÄS MER

  4. 4. Jämställd trygghet i det offentliga rummet : Hur trygghet upplevs i offentliga miljöer samt hur trygghet behandlas i kommunal stadsplanering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Amanda Kireeva Hasan; [2023]
    Nyckelord :gender equality; gender perspective; urban planning; security; public space; social sustainability; jämställdhet; genusperspektiv; stadsplanering; trygghet; offentliga rummet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Jämställdhet och trygghet är begrepp som utgör en del av de sociala hållbarhetsmålen och förväntas därmed integreras i stadsutvecklingsarbetet. Det offentliga rummet är till för alla där rummet bidrar till en känsla av delaktighet och samhörighet, men stämmer det? Statistik tyder på att det är betydligt fler kvinnor än män som känner sig otrygga utomhus, den upplevda oron och rädslan kan i vissa fall begränsa kvinnor från att befinna sig ute i det offentliga. LÄS MER

  5. 5. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER