Sökning: "genus reklam modebilder"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden genus reklam modebilder.

  1. 1. Hard as iron or Hot as hell : En kvalitativ textanalys av kvinnoframställningar i Close-Up Magazine och Sweden Rock Magazine

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :David Jönsson; Sofia Bergström; [2015]
    Nyckelord :Stereotypes; metal magazines; qualitative textual analysis; subculture; gender; semiotics; feminist theory; social constructivism; Close-Up Magazine; Sweden Rock Magazine; Stereotyper; hårdrocksmagasin; kvalitativ textanalys; subkultur; genus; semiotik; feministisk teori; socialkonstruktivism; Close-Up Magazine; Sweden Rock Magazine;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att genom en genusvetenskaplig och socialkonstruktivistisk ansats undersöka hur kvinnor framställs i de svenska hårdrocksmagasinen Close-Up Magazine och Sweden Rock Magazine. Då majoriteten av den genusrelaterade medieforskningen har intresserat sig för reklam- och modebilder finns en kunskapslucka kring hur kvinnor framställs i bilder inom genrer vid sidan av dessa. LÄS MER

  2. 2. Femininitet i modebilder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Gunilla Gerdin; [2008]
    Nyckelord :femininitet; modebilder; modeteckningar; modeillustrationer;

    Sammanfattning : Utifrån frågeställningen hur femininitet representeras i modebilder, eller mer specifikt modeteckningar eller modeillustrationer, undersöks och analyseras tre modebilder som representerar tre konstruerade kategorier: voyeurism-makt-sexualitet; estetik-makt-skönhet och feminina mellangrupper-obestämbara genus. Bilderna analyseras med diskursanalys som teoriram, kompositionsanalys och psykoanalytiskt inspirerad bildtolkning ugör metod. LÄS MER