Sökning: "genus samling"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden genus samling.

  1. 1. Förskollärares interaktion med pojkar och flickor : En studie om hur förskollärares interaktion påverkar barns språkutveckling och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mahnaz Balali; [2022]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; förskolan; genuspedagogik; språkutveckling; feministisk poststrukturalistisk teori; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur könsnormer påverkar förskollärares interaktion med barn och vilka möjligheter ges till barn med olika kön för att kunna utveckla sina språkliga kunskaper. Ett annat syfte med studien är att få kunskap om hur förskollärares förhållningssätt kan bidra till jämställdhet. LÄS MER

  2. 2. "Flickorna är väldigt drivande och säljer in sina idéer så att pojkarna gillar dem och vill delta" : - En enkätstudie om förskolepedagogers perspektiv på flickors och pojkars lika villkor i samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Bergman; Erika Bodin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; samling; genus; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra pedagogers perspektiv på pojkars och flickors lika möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen i en traditionell samling. Statistik har visat att flickor får bättre skolresultat än pojkar, och omfattande forskning visar att flickor och pojkar bemöts olika redan i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Barn är bara barn : En studie om genus i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Natasja Budai Sjölund; Sofia Ahlblom Winkler; [2021]
    Nyckelord :pedagogers bemötande; samspel; genus; kön;

    Sammanfattning : Bakgrund Studien som vi genomfört utgår från tidigare forskning, litteratur samt styrdokument. Vi har valt att presentera ett historiskt perspektiv på genus och könsroller samt hur pedagogers riktlinjer sett ut gällande genus i styrdokument. LÄS MER

  4. 4. Strange Spirits : – Possession and the queering of gender and other social positions in Yuan Mei’s Zibuyu.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Maarit Määttä; [2020]
    Nyckelord :spökberättelser; ghost stories; Kina; China; Qing dynasty; queer theory; queerteori; genus; gender;

    Sammanfattning : This thesis explores a Qing dynasty collection of stories about ghosts and other strange events written by Yuan Mei (1716–1798). The thesis focuses on a number of stories about possession of living persons by spirits, which are studied with the help of Sara Ahmed’s queer phenomenology. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers bemötande : En kvalitativ studie om genusarbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Artursson; Emelie Martina Elisabeth Wegat; [2020]
    Nyckelord :pedagogers bemötande; genus; kön;

    Sammanfattning : Bakgrund Vår studie har utgått från tidigare forskning, litteratur, samt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Vi har valt att presentera tidigare forskning i relation till genus och pedagogers bemötande. Detta har vi gjort genom tre olika underrubriker som är styrdokument, bemötande och kommunikation. LÄS MER