Sökning: "genus skola lek"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden genus skola lek.
1. Lugna aktiviteter eller bollspel? : En observationsstudie av barns aktivitetsval på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN); Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Barn spenderar en stor del av sin tid i olika institutioner som skola och fritidshem. I den delen av vardagen som definieras som fritid gör barn olika val av aktiviteter. Begreppet motorik är i detta sammanhang en aspekt av aktiviteter som är intressant att undersöka. LÄS MER
2. “Man blir så trött av att sitta stilla och baraarbeta” : - En undersökning om barns upplevelser av fysisk aktivitet och leki skolan och på deras fritid ur ett genusperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om att se hur barn upplever fysiska aktiviteter och lek. I första hand vände sigstudien till skolans verksamheter och miljö, samt även hur barnens fritid ser ut och ur ettgenusperspektiv. LÄS MER
3. Alla barn har rätt till lek För att motverka könsnormer under rasten.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Den här studien ska undersöka om och i så fall hur skolor aktivt motverkar könsnormer under rasten. Frågeställningarna som ska besvaras lyder: Hur används skolans styrdokument för att arbeta mot traditionella könsmönster och varför är styrdokumenten viktiga? Hur bildar barns val av lek könsnormer på rasten? och, hur arbetar skolorna aktivt mot könsnormer på rasterna? De riktlinjer som skolan har att arbeta med är styrdokumenten. LÄS MER
4. Skolgårdens utformning och barns aktiviteter under raster – utifrån ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie undersöker vi barns aktiviteter på skolgården under raster samt om skolgårdens utformning kan påverka barnens val av aktiviteter. Vi har valt att göra denna studie utifrån ett genusperspektiv. Tillvägagångssättet för insamlingen av empirin utgjordes av en fallstudie som innehöll en observation på en skolgård. LÄS MER
5. Genus på skolgården
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn uttrycker genus på skolgården, genom grupperingar och val av aktiviteter på rasten. Vi har under en veckas tid observerat barnen på en avdelning av en skola, med totalt 28 informanter i åldrarna 6-9 år, där vi använt oss av observationskartor för att se hur de disponerar skolgården. LÄS MER