Sökning: "genus teater"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden genus teater.
1. ”Man vill ha olika, man vill ha alla, man vill ha en bra blandning.” : En intervjustudie om hur en ojämn könsfördelning påverkar teatergrupper inom fritidsverksamheter.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur teaterpedagoger beskriver avvägningar i samband med undervisning i grupper med ojämn könsfördelning. För att få fram empirin till studien har det genomförts fyra semistrukturerade intervjuer med teaterpedagoger verksamma på kulturskolor. LÄS MER
2. Äntligen borta? : En kvalitativ studie i hur kvinnor och män förhåller sig till medierapporteringen kring Martin Timell.
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier ljudteknik och upplevelseproduktion och teaterSammanfattning : Hösten 2017 uppstod kampanjen #metoo och kvällstidningen Expressen rapporterade om programledaren Martin Timell som anklagades för att ha sexuellt trakasserat en kvinnlig assistent under en sommarfest. Med Expressens rapportering som utgångspunkt fokuserar studien på hur män och kvinnor tolkar och identifierar sig med rapporteringen kring händelsen. LÄS MER
3. Operation Fasad : En studie om hur barn skapar sig en identitet på det sociala mediet Snapchat
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier ljudteknik och upplevelseproduktion och teaterSammanfattning : Studien har undersökt hur barn i åldrarna 10-13 använder sig utav det sociala mediet Snapchat. Författarna av studien har genomfört två stycken fokusgruppsintervjuer där grupperna har varit indelade i kön. Båda grupperna har bestått av totalt fem stycken informanter. LÄS MER
4. Ni flickor får hålla tillgodo med det som finns - en litteraturstudie som behandlar genus och kön i teaterundervisning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker hur aktuell forskning och referentgranskat materialdiskuterar genus och kön i teaterundervisning och hur dessa begrepp kan förstås i enlärandekontext. Hur kan lärare arbeta med genus och kön i teaterundervisning? Vilka teorierom genus och kön finns representerade i aktuell forskning samt referentgranskat material somundersöker teaterdidaktik? Gymnasieskolan har ett krav från både skollag och läroplan attbedriva en jämställd undervisning, men hur implementeras det i teaterklassrummet?Studien presenterar forskning och referentgranskat material från bland annat utbildning,sociologi samt kulturvetenskap med representation från Sverige, Australien, England ochUSA. LÄS MER
5. Att arbeta med genus och könsroller inom ämnet teater på Estetiska programmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I mitt arbete har jag undersökt om eleverna på Estetiska programmet anser att utbildningen tar upp frågan om genus och könsroller i undervisningen. Jag har främst intresserat mig för teaterinriktningen. Jag har intervjuat tio elever i årskurserna 3 och 1. Samtliga av eleverna har jag haft i undervisningen. LÄS MER