Sökning: "genusframställning"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet genusframställning.

  1. 1. Karaktärers genusframställning i bilderböcker som vunnit Augustpriset : En kvalitativ bild- och textanalys med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie De Paul; [2023]
    Nyckelord :Gender; gender norms; picture books; preschool; Bilderböcker; förskola; genus; könsnormer;

    Sammanfattning : Följande arbete syftar till att analysera bilderböcker som vunnit Augustpriset med fokus på karaktärernas genusframställning. Böckerna har analyserats genom en kvalitativ bild- och textanalys där fokus varit genus och kön. LÄS MER

  2. 2. Vad läser vi för barnen i förskolan? : Genusframställning i förskolans bilderböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Granberg; [2023]
    Nyckelord :genus; normkritiskt perspektiv; bilderböcker; barnböcker; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur kön framställs i litteraturen som är tillgänglig för barnen på förskolor. Det gjordes kvalitativ analys från ett normkritiskt perspektiv av de böcker som personalen på fyra olika avdelningar upplevde lästes i störst omfattning för tillfället, totalt åtta böcker. LÄS MER

  3. 3. Genusframställning i skolans läseböcker : Skolans betydelse för flickors och pojkars handlingsutrymme i skola och samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Ahlbom; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur genus framställs i läseböcker som används i skolans läsundervisning och vad genusframställningen kan säga om flickors och pojkars handlingsutrymme i skola och samhälle. Studien inbegriper även att sätta genusframställningen i relation till olika pedagogiska strategier för att utröna skolans betydelse i förändringsarbete kring genus. LÄS MER

  4. 4. "Genuskorrekt - det finns det ingenting som är" : En kvalitativ intervjustudie om hur lågstadielärare arbetar med genus genom högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sophie Lodin; Hanna Öberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; lärare; grundskola; skönlitteratur; högläsning; normer; intersektionalitet; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare arbetar med genus genom skönlitteraturen de använder som högläsningsbok, detta för att genus är centralt i såväl styrdokumenten som i skoldebatten. Undersökningen gjordes genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer, vilka sedermera transkriberades och användes för att göra en tematisk analys. LÄS MER

  5. 5. ”Efter dansen tackar man varandra och pojken följer sedan flickan till hennes plats” : En innehållsanalys av genusframställning om kvinnor och män i läroböcker från åren 1988, 1999 och 2012 i ämnet idrott och hälsa för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Magnus Johansson; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; läromedel; genus; kön; diskurs;

    Sammanfattning : Idag och historiskt talar mycket för att undervisningen i ämnet idrott och hälsa har i präglats av stereotypiska och traditionella könsmönster. Samtidigt tycks det ha varit svårt för lärare att bedriva en undervisning som lever upp till både skolverkets och ämnets mål om att motverka just stereotypiska och traditionella könsmönster. LÄS MER