Sökning: "genuskonstruktion"
Visar resultat 16 - 20 av 55 uppsatser innehållade ordet genuskonstruktion.
16. Träningsvilliga killar och ett härligt gäng tjejer : En tematisk innehållsanalys av könskonstruktion i ungdomsfotbollens lagpresentationer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Uppsatsen undersöker hur flick- respektive pojkspelare och deras idrottsutövande inom ungdomsfotbollen konstrueras i förhållande till varandra och till den stereotypa bild av kvinnligt och manligt idrottande som media upprättar. Vidare ämnar den besvara om fotbollsklubbarnas framställning av fotbollslagen genomsyras av Riksidrottsförbundets jämställdhetsmål om jämställt idrottande. LÄS MER
17. FRAMÅT MARSCH! En studie om hästtjejers identitet- och genuskonstruktion inom stallkulturen
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Forward, march! – a ethnografic study of girls gender and identity construction in the stable culture. By Julia Mielke My essay is about the swedish ridning school and the girls that have been active in it since they were children. LÄS MER
18. Feminina män och... Maskulina kvinnor? : En kvalitativ interkulturell jämförelsestudie av genuskonstruktion i reklambilder i Sverige och USA
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den här studien syftar till att genom en kvalitativ metod pröva tillförlitligheten i Geert Hofstedes maskulinitetsdimension (MAS). MAS förklaras ingående i uppsatsens inledande kapitel, men är en del i Hofstedes mer övergripande kulturdimensionsteori, som ämnar att förklara kulturella skillnader mellan olika länder (De Moij & Hofstede, 2010). LÄS MER
19. Att möta genus : En diskursanalys av hur genus framställs i det offentliga rummet
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärdSammanfattning : Studien vill belysa hur genusstrukturer är inbäddade i reklam och marknadsföring i det offentliga rummet i den centrala staden. Syftet är att synliggöra hur genus skapas i reklam och skyltning i Sverige 2016, vilka semiotiska resurser som används och därmed synliggöra de sociala förväntningar som finns kring ett visst kön. LÄS MER
20. Vem gör vad? En kvalitativ intervjustudie om hur småbarnsföräldrar delar på hemarbetet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna studie tar utgångspunkt i hur småbarnsföräldrar delar upp hushållsarbetet. Statistik och tidigare forskning visar att i traditionella småbarnsfamiljer är det oftast kvinnan som tar huvudansvaret för hushållsarbete och lägger ned mest tid på det. LÄS MER