Sökning: "genuskonstruktioner i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden genuskonstruktioner i förskolan.
1. Genus i förskolan : Pedagogers bemötande av barn i tamburen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur genus konstrueras vid pedagogers bemötande av barn. Hur genuskonstruktioner synliggörs av pedagoger vid bemötandet av pojkar och flickor, i detta fall vid påklädningssituationerna i tamburen. LÄS MER
2. "Jag vill inte vara en tjej". : Förskolebarns verbala uttryck av genuskonstruktioner i den fria leken
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studien kartlägger och problematiserar på vilka sätt förskolebarn uttrycker sina genuskonstruktioner verbalt i den fria leken. Detta med utgångspunkt i att tidigare forskning (Hjelmér, 2020; Eidevald, 2009; Vetenskapsrådet, 2008) uttryckt att förskolan reproducerar stereotypiska könsmönster där leken ses som en av de mest könsstereotypiska situationerna. LÄS MER
3. En studie om könsmönster i förskolans bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I förskolan har förskollärare ett komplext uppdrag där de både har som uppgift att erbjuda högläsning för barn och att motverka könsmönster som begränsar barns val, utveckling och lärande. Tidigare forskning har visat att bilderböcker förmedlar traditionella könsmönster och att barn får förståelse för hur pojkar och flickor förväntas agera utifrån detta. LÄS MER
4. Fina flickor och starka pojkar? : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt gentemot barn i förskolan ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden till föreliggande studie har sin utgångspunkt i ett intresse kring att alla människor oavsett könstillhörighet ska ges lika förutsättningar i livet. Då pedagoger enligt förskolans läroplan ska förhindra att traditionella könsroller och könsmönster upprätthålls är det av betydelse att undersöka hur jämställdhetsarbetet kan gestaltas på förskolan. LÄS MER
5. Gör musik någon skillnad? : En studie om genuskonstruktioner i musikaliska aktiviteter i förskolan
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur genusmönster konstrueras i samband med musikaktiviteter i förskolans verksamhet och hur dessa kommer till uttryck. Hur visar sig genuskonstruktioner och vilket förhållande har de till samhällets värderingar och normer? Underlag för analys och diskussion var observationer som dokumenterades på film och ägde rum i femårsavdelningar på tre olika förskolor. LÄS MER