Sökning: "genusmönster"

Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade ordet genusmönster.

  1. 16. Vuxenperspektiv på barns lek : En intervjustudie av pedagogers och vårdnadshavares förståelse av genusmönster i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hawraa Asghar; Åsa Lundin; [2020]
    Nyckelord :Genus; förskolebarns lek; förskolelärare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vuxnas uppfattning av barns lek i förskolan och hemma, med särskild inriktning mot vad genus förstås betyda för barns fria lek. I studien används semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare och pedagoger. Vi har utgått från det teoretiska perspektivet barndoms sociologi. LÄS MER

  2. 17. ”Nej jag ska inte leka med det för det är tjejigt” : En kvalitativ studie om förskollärares genusarbete i barns egeninitierade lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Kajander; Julia Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Genusmönster; genusarbete; egeninitierad lek; förskollärare; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare beskriver sitt pedagogiska arbete med stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek. För att kunna uppnå studiens syfte formulerades tre frågeställningar: Hur beskriver förskollärare stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek?, På vilka sätt beskriver förskollärare sin roll i barns egeninitierade lek? samt Hur beskriver förskollärare sin roll att pedagogiskt arbeta med stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek?. LÄS MER

  3. 18. "Tyst nu boys det osar så jävla mycket testo här inne" : En sociologisk studie om traditionella genusmönsters påverkan på flickors och pojkars utbildning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Gabriella Bagiaras; [2019]
    Nyckelord :könsidentitet; genus; genusarrangemang; genuskompetens; genusregimer; performativitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker traditionella genusmönsters påverkan på flickors och pojkars utbildning. Studien har utförts genom observationer och intervjuer på en gymnasieskola i Luleå i syfte att undersöka om traditionella genusmönster påverkar flickors och pojkars utbildning, om förekomst av traditionella genusmönster kan begränsa flickor och pojkar från att tillgodogöra sig undervisning samt hur lärarens agerande kan påverka beteenden i klassrumssituationen som baseras på traditionella genusmönster. LÄS MER

  4. 19. Robotar som svär eller har läppglansfingrar : Genusgestaltningar i två skönlitterära verk för mellanåldern och deras anpassning i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rebecca Lejon; [2019]
    Nyckelord :gender; gender patterns; fiction; Swedish language; didactics; genus; genusmönster; skönlitteratur; svenskdidaktik; mellanåldern;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine, from a gender perspective, fictional books self-selected by middle-aged children. The aim of this is to test how these books function in Swedish studies to promote equality between students. LÄS MER

  5. 20. Elevernas relationsskapande i leken på fritidshemmet : En studie om pedagogers barnperspektiv på elevernas förhållningssätt till varandra på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sophie Karlberg; Daniel Lundin; [2019]
    Nyckelord :Gender norms; Identity development; relations; peer groups; power structures; status; social interaction; play; after-school center; educator; Genusnormer; identitetsutveckling; relationer; kamratgrupper; maktstruktur; status; social interaktion; lek; fritidshemmet; pedagog;

    Sammanfattning : The aim of this study was to get a greater understanding of children´s approach to each other in the after school center. We used a qualitative method consisting of interviews to collect the material to our study. We interviewed five educators that worked in the after school center and focused on their child perspective. LÄS MER