Sökning: "genusmönster"
Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade ordet genusmönster.
16. Vuxenperspektiv på barns lek : En intervjustudie av pedagogers och vårdnadshavares förståelse av genusmönster i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vuxnas uppfattning av barns lek i förskolan och hemma, med särskild inriktning mot vad genus förstås betyda för barns fria lek. I studien används semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare och pedagoger. Vi har utgått från det teoretiska perspektivet barndoms sociologi. LÄS MER
17. ”Nej jag ska inte leka med det för det är tjejigt” : En kvalitativ studie om förskollärares genusarbete i barns egeninitierade lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare beskriver sitt pedagogiska arbete med stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek. För att kunna uppnå studiens syfte formulerades tre frågeställningar: Hur beskriver förskollärare stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek?, På vilka sätt beskriver förskollärare sin roll i barns egeninitierade lek? samt Hur beskriver förskollärare sin roll att pedagogiskt arbeta med stereotypa genusmönster i barns egeninitierade lek?. LÄS MER
18. "Tyst nu boys det osar så jävla mycket testo här inne" : En sociologisk studie om traditionella genusmönsters påverkan på flickors och pojkars utbildning
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Denna studie undersöker traditionella genusmönsters påverkan på flickors och pojkars utbildning. Studien har utförts genom observationer och intervjuer på en gymnasieskola i Luleå i syfte att undersöka om traditionella genusmönster påverkar flickors och pojkars utbildning, om förekomst av traditionella genusmönster kan begränsa flickor och pojkar från att tillgodogöra sig undervisning samt hur lärarens agerande kan påverka beteenden i klassrumssituationen som baseras på traditionella genusmönster. LÄS MER
19. Robotar som svär eller har läppglansfingrar : Genusgestaltningar i två skönlitterära verk för mellanåldern och deras anpassning i svenskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine, from a gender perspective, fictional books self-selected by middle-aged children. The aim of this is to test how these books function in Swedish studies to promote equality between students. LÄS MER
20. Elevernas relationsskapande i leken på fritidshemmet : En studie om pedagogers barnperspektiv på elevernas förhållningssätt till varandra på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study was to get a greater understanding of children´s approach to each other in the after school center. We used a qualitative method consisting of interviews to collect the material to our study. We interviewed five educators that worked in the after school center and focused on their child perspective. LÄS MER