Sökning: "genusperspektiv i historieundervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden genusperspektiv i historieundervisningen.

  1. 1. Genusperspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Mårup; Anna Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Genus; Genusperspektiv; Historiemedvetenhet; Historieundervisning; Könsnormer;

    Sammanfattning : Arbetet har syftat till att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar genusperspektivet i historieundervisning. Att undervisa historia utifrån ett genusperspektiv kan vara utmanande. Vi vill därför undersöka vad som kan påverka och hindra implementering av genus i historieundervisning. LÄS MER

  2. 2. Vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som  bedrivs i lågstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mansoora Akhlaqi; Ridvall Isabella; [2023]
    Nyckelord :kvinnohistoria; genusperspektiv; genusperspektiv historieundervisning; jämställd historieundervisning; könsroller historia; kvinnor i historieundervisning; representation; Equality in history education; Pupils education in history; Gender roles history;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att besvara frågeställningen “vilken kvinnlig representation finns i den svenska historieundervisningen som bedrivs i lågstadiet?”. Vilken roll har skolan i detta? Denna frågeställning ska besvaras genom att undersöka den befintliga forskningen som finns inom detta område. LÄS MER

  3. 3. "Männen bestämde mest. Men kvinnorna bestämde ofta mycket i hemmet" : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv av läroböcker i historia för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Forslund; Jessica Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Historia; läroböcker; mellanstadiet; läromedelsanalys; genus; värdegrund;

    Sammanfattning : I denna studie har en läromedelsanalys av historieläroböcker gjorts utifrån ett genusperspektiv. Syftet med studien var att undersöka hur läromedelsförfattare till en serie läroböcker i skolämnet historia har arbetat med genus. LÄS MER

  4. 4. Utmaningarna med en jämställd historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ashkan Jamali; Kerim Sutovic; [2019]
    Nyckelord :Aktörsperspektiv; Genus; Historiebruk; Historiemedvetande; Identitetsskapande; Jämställdhet; Läroböcker; Läromedel; Styrdokument;

    Sammanfattning : I styrdokumenten finns en strävan mot en jämställd undervisning men läroböckerna ger en kvinnofattig bild av historien. Detta grundar sig i att män oftast tagit en större plats i historien och detta gör att kvinnor som individer inte hörs i samma bemärkelse. LÄS MER

  5. 5. Kvinnan som hustru, älskarinna och nobelpristagare : En läroboksanalys om hur kvinnor har skildrats i historieböcker för gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Palmkron; [2013]
    Nyckelord :Nyckelord: Historia; Genus; Läroböcker; Gymnasiet och Idéanalys;

    Sammanfattning : I denna studie har fyra stycken gymnasieböcker som används inom historieundervisning studerats ur ett genusperspektiv. Syftet med studien är att undersöka hur fyra stycken läroböcker som används inom historieundervisningen på gymnasiet gestaltar kvinnor. LÄS MER