Sökning: "genusperspektiv i läromedel religion"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden genusperspektiv i läromedel religion.

  1. 1. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  2. 2. Bilden av kvinnor och män i världsreligionerna : En innehållsanalys av ett läromedel för högstadiet ur genusperspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Madalena Tilling; [2023]
    Nyckelord :genusperspektiv; läromedel; värdegrund; världsreligioner;

    Sammanfattning : Examensarbetet har skrivits baserat på intresset för läromedel men också för ämnet religionskunskap för högstadiet. Studien syftar till att med hjälp av genusperspektiv synliggöra hur genus, identitet, manligt och kvinnligt representeras i ett för grundskolan populärt läromedel. LÄS MER

  3. 3. Hur inkluderas genusperspektivet i religionsläromedel inom de abrahamitiska religionerna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Noor Dawood; Jasmin Feyli; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skriver vi utifrån vårt intresse för de läromedel som finns där ute och vad de har att erbjuda utifrån genusperspektivet i de abrahamitiska religionerna. Detta påbörjades med följande frågeställning, Hur inkluderas genusperspektivet i religionsläromedel inom de abrahamitiska religionerna? Syfter är attt ta reda på hur religion presenteras i de samhällsorineternade läromedlen utifrån värdegrunden, genusperspektiv, samt hur läromedel förhåller sig till forskning. LÄS MER

  4. 4. Genusperspektiv på religionsundervisningen : En kvalitativ text- och bildanalys av läroböcker för åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Felicia Önnefors; [2020]
    Nyckelord :genus; genustrappan; jämställdhet; läromedelsanalys; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie undersöker aktuella religionsläroböcker för årskurs 4-6 utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att bidra med kunskap till forskningen om hur genus och jämställdhet framställs i olika religionsläroböcker samt i de olika bokavsnitten inom varje bok som handlar om kristendom, islam, hinduism samt etik/moral och hur man lever tillsammans. LÄS MER

  5. 5. Kvinnans plats i läroboken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Wilma Dalborg; Lina Frederiksen; [2020]
    Nyckelord :Genus; skola; religion; jämställdhet; diskriminering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka kvinnans roll i den svenska religionsundervisningen och hur de framställs i läroböcker i religionsundervisningen. Hirdmans genusperspektiv har applicerats på de tre Abrahamitiska religionerna: kristendom, judendom och islam för att undersöka hur makten mellan kvinnor och män är fördelad och hur det visar sig i läroböcker för gymnasieelever. LÄS MER