Sökning: "genusperspektiv i reklam"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden genusperspektiv i reklam.
1. ”Hulahula-handboll – en fråga om kön?” : En kvalitativ studie om fyra sportkommentatorers kommentering i TV.
Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka och analysera hur män och kvinnor beskrivs av sportkommentatorer under TV-sändningar från handbollsmatcher ur ett genusperspektiv. De aktuella frågeställningarna för studien är följande: Hur beskriver kommentatorer kvinnor och män under livekommentering i handboll? Vilka likheter och skillnader finns kopplat till detta i kommentatorers livekommentering av handboll? Metod: För att bemöta undersökningens syfte och frågeställningar användes en metod av kvalitativ karaktär – diskursanalys. LÄS MER
2. Lyxig, drömmig och sexig : En kvalitativ innehållsanalys av sponsrade youtube-videor- hur skönhetsideal reproduceras genom influerare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Plattformen Youtube grundades år 2005 och har sedan dess fortsatt att konstant expandera. Idag är Youtube en världsledande medieplattform med miljontals användare som konsumerar, publicerar och delar youtube-videor. LÄS MER
3. She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. LÄS MER
4. Med stereotypen som vapen : En semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringskampanjer 2018-2021
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en kvalitativ semiotisk analys av Försvarsmaktens rekryteringsfilmer mellan 2018-2021. Detta för att studera hur unga kvinnor representeras i Försvarsmaktens rekryteringsfilmer ur ett genusperspektiv, huruvida och i så fall på vilka sätt genusstereotypa kvinnliga representationer synliggörs och om motstridiga föreställningar kopplat till genus framkommer. LÄS MER
5. Det är roligt att ta selfies : En kvantitativ studie om Facebook-användares användande av selfies
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I denna uppsats ville vi ur ett användarperspektiv se hur selfien används. Syftet blev därmed att undersöka hur Facebook-användare definierar och använder selfies. Vi ville även se om det finns några likheter och/eller skillnader mellan ålder, kön och utbildning. LÄS MER