Sökning: "genusperspektiv kvinnor i litteraturen"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden genusperspektiv kvinnor i litteraturen.

  1. 1. "Jag måste visst gråta lite!" : En text- och bildanalys om hur tröst framställs utifrån genus i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Olsson; Emilia Westerlund Geidnert; [2023]
    Nyckelord :gender; comforting; childrens literature; stereotypes; genus; tröst; utvecklingsteori; barnlitteratur; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka barnlitteratur från 1970- till 1980-talet och från 2007 till 2022, och undersöka hur böckerna framställde tröstande utifrån karaktärernas könstillhörighet. Vi ville studera ifall det gick at identifiera några skillnader i hur kön framställdes vid tröstande situationer i såvär text som i illustrationer. LÄS MER

  2. 2. Du er først og fremst hustru og moder. : Speglingen av kvinnan och modersgestalten i dramer av Ibsen, Agrell, Leffler och Strindberg.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Paulina Zackow; Margurite Sandersson; [2022]
    Nyckelord :dramatik; Ibsen; Strindberg; Agrell; Leffler; modersgestalt; moderna genombrottet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka kvinnan och modersgestalten i dramatik från 1800-talets moderna genombrott utifrån ett genusperspektiv. Materialet som ligger till grund för undersökningen består av tryckta manus till fyra olika dramer: Et dukkehjem av Ibsen, Räddad av Agrell, Sanna kvinnor av Leffler och Fadren av Strindberg – alla ursprungliga skrivna under perioden 1879–1887. LÄS MER

  3. 3. Hur brist på könsuppdelade data leder till olämpliga byggnadsutformningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Elina Farsi; [2022]
    Nyckelord :gender data gap; gender perspective; housing design from a gender equality perspective; gender management; the importance of anthropometric basic facts and standardization work towards gender; könsuppdelade data; genusperspektiv; bostadsutformning ur ett jämställdhetsperspektiv; genushantering; antropometriska basfaktas betydelse samt standardiseringsarbete gentemot genus;

    Sammanfattning : Inom sociologins, miljöpsykologins och kulturgeografins verksamhetsområde undersöks det bland annat hur människan påverkas av den byggda miljön. Det är därför väsentligt att undersöka hur människor förhåller sig till den byggda miljön och framför allt till byggnader genom att lyfta fram strukturer som kan användas i arbetet för jämställdhet. LÄS MER

  4. 4. Vi och dom på normkritikens villkor? : - En kritisk diskursanalys av normkritisk barnlitteratur i förskolan för barn mellan 3–6 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajsa Strömberg; Josefine Wirsén; [2021]
    Nyckelord :Normkritik; kritisk diskursanalys; förskola; barnlitteratur; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera normkritisk barnlitteratur för barn mellan tre till sex år, från tre normkritiska bokförlag: Vombat förlag, Sagolikt bokförlag och Olika förlag. I två delstudier analyserades litteraturen utifrån två olika perspektiv, i delstudie ett utifrån ett etniskt mångfaldsperspektiv och i delstudie två ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Två läroböcker från skilda tider -En komparativ studie utifrån ett genusperspektiv avPojken och Tigern: en Sverige- saga (1986, reviderad 2002) av Lars Westman och Nyckeln till skatten (2012) av Mats Wänblad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joakim Andersson; Marika Ekholm; [2020]
    Nyckelord :Svenskundervisning; läsning; närläsning; textanalys; komparativ studie; detaljbeskrivningar; genusmönster; genusutveckling över tid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad insikt i hur genusperspektivet kan skildras i skolans läroböcker. Detta genom att analysera hur genus framställs i två olika läromedel som används i svenskundervisningen i dagens skola. LÄS MER