Sökning: "genusperspektiv och betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden genusperspektiv och betyg.

  1. 1. Bildämnet ur ett genusperspektiv : Sex bildlärares uppfattningar om genus inom bildverksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Filip Sjödin; Madelene Strömqvist; [2020]
    Nyckelord :Bildämnet; Feminisering; Genus; Könsnorm; Lärare;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets rapport (2015) om grundskolan har det visat sig att flickor i större utsträckning får högre betyg än pojkar i skolämnen, och att detta visar sig extra tydligt inom bildämnet. Skolverket (2015) menar att intresset för bildämnet, uppfattningen att bild är ett roligt ämne och viljan att anstränga sig för att få ett bra betyg är mycket vanligare bland flickor. LÄS MER

  2. 2. Undervisningens likvärdighet i idrott och hälsa ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christoffer Jungbeck; [2019]
    Nyckelord :Genus; idrott och hälsa; Kön; Normer; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka huruvida undervisningen i idrott och hälsa på högstadiet möjliggör likvärdiga förutsättningar för pojkar och flickor att utvecklas och nå kunskapskraven. Undersökningens syfte grundar sig i det faktum att tidigare forskning bland annat pekar på att pojkarna verkar vara de som tar störst plats i idrottsundervisningen, har större möjlighet till inflytande på undervisningen, är mer positivt inställda till ämnet och därmed mer aktiva under lektionerna. LÄS MER

  3. 3. Bild, ett ämne för alla? : Bildämnet ur ett genusperspektiv med fokus på digitalt skapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Christoffer Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Kön; Motivation; Könsskillnadsdiskurs; Genus; Bildämnet; Digitalt skapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur elever beskriver bildämnet ur ett genusperspektiv men också vad dessa elever ser som motiverande inom bildämnet, främst med fokus på digitalt skapande. Det empiriska materialet samlades in med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju elever från gymnasiet deltog. LÄS MER

  4. 4. Normer rörande elevers läsvanor utifrån ett genusperspektiv : En enkätstudie i årskurs 6 och 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna-Karin Charalabidou; [2018]
    Nyckelord :Läsning; läsmotivation; genus; normer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och tydliggöra elevers inställning till läsning av litterära texter samt eventuella genusrelaterade normstrukturer som pojkar och flickor i årskurs 6 och 7 upplever gällande läsning och läsmotivation. Data har samlats in genom en enkätundersökning på en skola i södra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Socioekonomisk bakgrund och dess betydelse för läsförmåga och betyg : En undersökning av samband mellan socioekonomisk bakgrund, attityder till läsning, läsaktiviteter å ena sidan och resultat på läsprov och betyg å andra sidan.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Maria Pajkin; [2014]
    Nyckelord :Attityder till läsning; betyg; Bourdieu; doxa; fält; genus; habitus; kulturellt kapital; läsaktiviteter; läsförmåga; socioekonomiska faktorer;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks pojkars och flickors socioekonomiska bakgrund, attityder till läsning, läsaktiviteter och deras betydelse för resultat på läsprov samt för betyg. Undersökningsgruppen är elever i årskurs nio i två kommuner på fyra skolor. LÄS MER