Sökning: "genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv.

  1. 1. Får jag kalla mig basist? : En sociokulturell självstudie i hur den sociala kontexten påverkar min utveckling på kontrabas inom jazzgenren.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karin Mörnerud; [2023]
    Nyckelord :double bass; jazz ensemble; group dynamics; sociocultural perspective; gender perspec-tive; improvisation; kontrabas; jazzensemble; gruppdynamik; sociokulturellt perspektiv; genusperspektiv; improvisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på hur jag approprierar kulturella redskap på kontrabas inom jazzgenren och hur den sociala kontexten påverkar mitt lärande. Det sociokulturella perspektivet ligger till grund för min studie och fokuserar på ökat deltagande, mästarlära och appropriering av kulturella redskap. LÄS MER

  2. 2. Vad vet och vad vill vårdnadshavarna? : En kvantitativ undersökning av relationen mellan vårdnadshavare och fritidshem

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Wiest Johannes Lorenz; Amir Zunic; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; vårdnadshavares förväntningar; genusperspektiv; sociokulturellt perspektiv; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine guardians' expectations of the leisure-time centers and how familiar they are with the curriculum and the after-school activities. We have used a quantitative method in the form of a questionnaire that we sent out to 2 schools. LÄS MER

  3. 3. ”BARN ÄR INTE FÖRDOMSFULLA, DE ÄR EN SPEGEL AV DEN OMVÄRLD DE LEVER I” : En intervjustudie om förskollärares syn på arbete med bilderboken ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Boström; Lovisa Söderholm; [2021]
    Nyckelord :Bilderbok; Förskola; Genus; Normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare ser på att arbeta aktivt med frågor om genus och könsnormer, med bilderboken som redskap. Studien baserades på kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare och i analysen hade ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt genusteori använts. LÄS MER

  4. 4. Normkritik i en heteronormativ skola : En kvalitativ studie om lärares varierade uppfattningar kring läroplanens uppdrag om genus och kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lundquist; [2020]
    Nyckelord :HBTQI; heteronorm; könsidentitet; sexualitet; normkritik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to increase the knowledge of teachers' varied views about the assignment in the curriculum on the social gender and the biological gender. Through qualitative semi-structured interviews, different teachers' thoughts were highlighted which, together with a sociocultural perspective, which characterized both the method and the result, made it possible to answer the study's purpose. LÄS MER

  5. 5. Unga kvinnor som fått dyslexidiagnos sent : Varför blev de inte upptäckta?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Hampusgård; [2020]
    Nyckelord :Genus; Sociokulturellt perspektiv; Didaktik; Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Sen diagnos; Grundskola; Kvalitativ intervju; Dubbelt misslyckande;

    Sammanfattning : Unga kvinnor som fått dyslexidiagnos sent – Varför blev de inte upptäckta?   Syftet med uppsatsen var att öka våra kunskaper om hur tidiga läs- och skrivsvårigheter hos flickor kan upptäckas och öka kunskaperna om de strategier flickor använder för att hantera sina svårigheter innan de upptäckts. Uppsatsen vill även bidra till att förstå fenomenet av oupptäckta läs- och skrivsvårigheter ur ett genusperspektiv. LÄS MER