Sökning: "genusperspektiv på studie- och yrkesval"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden genusperspektiv på studie- och yrkesval.

  1. 1. Att utmana föreställningar : En kvalitativ studie om genusmedveten vägledning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Szucs; Mattias Hallgren; [2022]
    Nyckelord :Genus; Kön; Studie- och yrkesval;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få fördjupade kunskaper om studie- och yrkesvägledares syn på genusmedveten vägledning i grundskolan. Vi vill även att få fördjupade kunskaper om vilka metoder och verktyg som vägledarna använder i arbetet med genusmedveten vägledning. LÄS MER

  2. 2. Vägledning med genusglasögonen på : Studie- och yrkesvägledare i grundskolan beskriver sitt arbete utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Vikenstrand; [2017]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; genusperspektiv; könsreproducerande mönster; vidga handlingshorisonten;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur arbetet med ett genusperspektiv på studie- och yrkesvägledning utformas i grundskolan. Studien belyser frågor om hur vägledare ser på sitt uppdrag och hur de beskriver sitt arbete med att ha ett genusperspektiv på vägledning. LÄS MER

  3. 3. Förskolechefers yrkesval och ledarskap En studie om varför förskolechefsyrket valts och förskolechefers syn på sitt eget ledarskap utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Håkan Ademving; [2016-12-23]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract With starting point in a historically changed preschool, dominating ideals in the preschool, women’s representation and status this study aims to examine preschool managers choice of profession and views on their own leadership from a gender perspective. The following two questions are used to achieve the aim of the study: • Why was the preschool manager profession chosen? • How do preschool managers look at their own leadership? The study was carried out with a qualitative method and a phenomenographic approach by using semi-structured interviews and the results was divided into two major parts: Preschool managers career choice – why they became preschool managers and How the preschool managers look at their own leadership. LÄS MER

  4. 4. Genus - ett dilemma i vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tanja Tuomainen; Emilia Olsson; [2016]
    Nyckelord :Genus; Könsarbetsdelning; Neutralitet; Reproduktion av kön; Studie- och yrkesvägledning; Vägledning;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledaren står inför ett dilemma när det kommer till att vägleda elever på ett sådant sätt att deras studie- och yrkesval inte begränsas av kön, samtidigt som de enligt Sveriges vägledarförenings (2007) etiska riktlinjer skall förhålla sig till neutralitet och objektivitet. Hur förstår vägledare den könsuppdelade arbetsmarknaden och hur ser de egentligen på sitt ansvar att vägleda utifrån ett genusperspektiv? På vilket sätt upplever vägledarna att genus kommer till uttryck i vägledningssamtal och hur agerar de för att inte reproducera kön? Detta är en kvalitativ studie i form av intervjuer med sju examinerade studie- och yrkesvägledare runt om i Skåne som tar sin utgångspunkt i Linda Gottfredsons teori om begränsningar och kompromisser och Yvonne Hirdmans teori om genussystemet. LÄS MER

  5. 5. Studie- och yrkesvägledaren - en möjlig resurs för en mindre könssegregerad arbetsmarknad

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jina Jaxwall; Maja Thunberg; [2016]
    Nyckelord :könssegregerad arbetsmarknad; jämställdhet; genus; begränsningar; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Sveriges arbetsmarknad är starkt könssegregerad. Forskning påvisar skolans reproducerande kraft gällande normer och strukturer samt dess möjlighet att vara en resurs för att arbeta mot en mindre könssegregerad arbetsmarknad. Det är hela skolans ansvar att arbeta för att elevers studie- och yrkesval inte ska begränsas utifrån genus. LÄS MER