Sökning: "genusstereotyp"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet genusstereotyp.

  1. 1. Bland äventyrliga möss, vetgiriga detektiver och förklädda superhjältar : En textanalys av litterära karaktärer i tre populära nutida barnböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Bodil Glasberg; [2022]
    Nyckelord :barnlitteratur; genussystem; performativt genus; genusstereotyper;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras de tre barnböckerna Musse & Helium: Den hemlighetsfulla världen skriven av Camilla Brinck (2021), LasseMajas detektivbyrå: Musikmysteriet författad av Martin Widmark (2021) samt Handbok för superhjältar: Utan hopp skriven av Elias Våhlund (2021). Syftet med studien är att ta reda på hur flickor och pojkar, kvinnor och män, framställs i några av de mest utlånade skönlitterära böckerna för barn i åldersgruppen 6–9 år. LÄS MER

  2. 2. Starka monster och självständiga prinsessor : En studie om genusgestaltningar i digitala applikationer inom förskolans verksamhet. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Casandra Ärleskog; [2021]
    Nyckelord :Gender; gender norm; gender stereotype; tablet; digital application; children; preschool.; Genus; genusnorm; genusstereotyp; lärplatta; digital applikation; barn; förskola.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur genus gestaltas i digitala applikationer som används av barn i förskolans verksamhet. I tidigare forskning finns en kunskapslucka i relation till detta ämne, vilket i kombination med förskolans jämställdhets- och genusuppdrag samt digitaliseringsuppdrag motiverar föreliggande studie. LÄS MER

  3. 3. Genusstereotypa förväntningar på elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Lindén; Nathalie Holmquist; [2021]
    Nyckelord :Lärare; Genusstereotyp Föreställning; Medvetenhet; Genusrelaterade Förväntningar; Kön; Elever; Dyslexi; Intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att kartlägga hur lärares genusrelaterade förväntningar påverkar pojkar och flickor i skolan enligt forskning. Finns det kopplingar mellan dessa förväntningar och elevernas resultat? Vilka följder kan då detta ha för elevernas kommande livsom framtidens samhällsmedborgare? Sökningar på olika databaser har gjort att vi funnit relevant forskning som innefattat vetenskapliga artiklar, jämställdhetsmatriser, stadgar och böcker. LÄS MER

  4. 4. Man föds inte maskulin, man måste bli man : En empirisk studie om hur pojkar framställs genom adjektiv i två barnböcker år 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amanda Jonsson; Amina Halilovic; [2020]
    Nyckelord :Gender; performative gender; masculinity; traditional gender patterns; children s books; adjective; empirical study; Genus; performativt genus; maskulinitet; traditionella könsmönster; barn- och ungdomsböcker; adjektiv; empirisk studie;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att från ett genusperspektiv undersöka om de manliga huvudkaraktärerna i två barnböcker publicerade år 2019 framställs på ett genusstereotypt sätt genom de adjektiv som beskriver dem. Genom att analysera adjektiv med hjälp av barnbokskritikern Maria Nikolajevas schema för "kvinnliga" respektive "manliga" egenskaper, kommer det styrka sambandet med hur författaren framställer manliga huvudkaraktärer genusstereotypiskt. LÄS MER

  5. 5. Fladdrande ögonfransar och långt hår : En multimodal studie om hur genusstereotyper framställs i barnlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Elf; Sofie Niemi; [2020]
    Nyckelord :: barnlitteratur; förskoleåldern; genusstereotyper; Hirdman; multimodal analys; Nikolajeva;

    Sammanfattning : I denna studie har vi analyserat barnlitteratur som läses i förskolan. Vi har haft både ett genus- och ettmultimodalt perspektiv. Syftet var att analysera barnlitteratur, som används inom förskolan, för attundersöka hur genusstereotyper framställs i både bild och skrift. LÄS MER