Sökning: "genusteoretiskt perspektiv"
Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden genusteoretiskt perspektiv.
21. Kvinnans tid är nu : En kvalitativ innehållsanalys av kvinnliga karaktärers representationer i TV-serien ”Vår tid är nu”
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att genom en innehållsanalys undersöka hur de kvinnliga karaktärerna Maggan, Nina och Christina representeras i förhållande till deras roll och maktposition i samhället i TV-serien Vår tid är nu. Vidare har vi undersökt hur dessa framställningar skiljer sig åt i första respektive sista säsongen i och med feminismens framväxt. LÄS MER
22. Svenskarna vid Stillahavskusten : En studie av svenskamerikaners sociala formering kring Seattleår 1909–1911 utifrån ett genusteoretiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
23. "Otydliga flickor" : En diskurspsykologisk analys av lärares förståelse av ADHD och dess påverkan på flickors synlighet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : ADHD är en av de vanligaste neuropsykiatriska diagnoserna idag. Tidpunkten för diagnostisering skiljer sig dock åt mellan pojkar och flickor då pojkar generellt diagnostiseras under sina tidiga skolår och flickor i ungdom eller vuxen ålder. LÄS MER
24. Mamma, pappa, barn : En multimodal analys av fem biologiläromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie utgår från målet för hur sexualundervisningen ska förmedla information om sexualitet och reproduktion, samtidigt som läroplanen ska vara icke-diskriminerande. Detta gör det intressant att se hur läromedel förmedlar normer och värden i text. LÄS MER
25. ”Alla kan spela allt”En kvalitativ intervjustudie som behandlar normkritisk gestaltning utifrån kön och genus i relation till kostym i teaterundervisning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur teaterlärare och elever i gymnasieskolan resonerar kring normkritiska val utifrån kön och genus i teaterundervisningen. Följande frågeställningar har formulerats inför arbetet: Hur resonerar teaterlärare och elever i gymnasieskolan kring normkritisk gestaltning utifrån frågor om kön och genus? Vilka möjligheter och begränsningar upplever teaterlärare och elever att kostymen har utifrån frågor om kön och genus i relation till gestaltningen? Studiens empiri är inhämtad från fem stycken individuella halvstrukturerade intervjuer med lärare, en halvstrukturerad intervju med två lärare, samt genom två fokusgruppssamtal med fem elever i varje grupp. LÄS MER