Sökning: "genusteori c-"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden genusteori c-.

  1. 1. "[...], vem vill skriva om en svag liten pojke som alltid grät..." : En studie av hur högstadieelever skriver fram kategorisering och konstruktion av kön i skolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rumeysa Polat; [2019]
    Nyckelord :Elevtextanalys; nationella prov i svenska och svenska som andraspråk; kön; genus; kategorisering; Membership Categorization Analysis MCA .;

    Sammanfattning : Att kategorisera innebär att sortera företeelser i olika kategorier. Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i årskurs 9 skriver fram kategorisering och konstruktion av kön utifrån materialets fyra olika röster: elevens egen, lärarens, den allmänna åsiktens och förälderns. LÄS MER

  2. 2. ”Ingen av oss behöver stå utanför och se på” : Den socialdemokratiska kvinnorörelsens argumentation för kvinnlig rösträtt i tidningen Morgonbris, 1909-1914

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Julia Lundström; [2016]
    Nyckelord :Morgonbris; kvinnlig rösträtt; rösträttsrörelsen; agitation; den socialdemokratiska kvinnorörelsen och Landsföreningen för Kvinnans Politiska Rösträtt.;

    Sammanfattning : Den här C-uppsatsen är skriven vid Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur (ISAK) vid Linköpings universitet. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka argument den socialdemokratiska kvinnorörelsen använde sig av i sin agitation för den kvinnliga rösträtten i Morgonbris: tidning för den socialdemokratiska kvinnorörelsen mellan åren 1909-1914, hur denna argumentation förändrades under undersökningsperioden samt hur dessa socialdemokratiska kvinnors inställning till den borgerliga kvinnans rösträttsförening LKPR såg ut gällande den kvinnliga rösträtten. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av en bred förankring och kompetensutveckling i förskolans genusarbete

    C-uppsats,

    Författare :Ulrika Groth; [2011]
    Nyckelord :Genusarbete; förskola; skolutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur långsiktiga genusarbeten i förskolan kanfungera samt vilka förutsättningar och hinder som finns för att långsiktiga genusarbeten kanbli en del av vardagen i förskolan. Metoden jag använt mig av är en fallstudie där jag belyserfenomenet med hjälp av kvalitativa intervjuer samt dokumentanalys av förskolornaslikabehandlingsplaner. LÄS MER

  4. 4. ”Med tankens kraft” - en studie av upplevelsen av copingstrategier hos kvinnor med depression

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alexandra Vila Isaksson; Alena Karmakova; [2009-08-28]
    Nyckelord :kvinnor; depression; copingstrategier; genus;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka upplevelsen av olika copingstrategier hos kvinnor med depression. Copingstrategierna har belysts utifrån hur effektiva kvinnorna anser dem vara och vi har även granskat om och i så fall hur dessa copingstrategier är könsbundna. LÄS MER

  5. 5. Hjälpfröknar och pojkpanik – en kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Axelsson; Åsa Wennström; [2009-01-15]
    Nyckelord :genus; förskola; bemötande; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att utifrån ett genusperspektiv studera hur pedagogerna bemöter flickor och pojkar vid måltider och i tamburen i förskolan. De frågeställningar vi hade var  Finns det skillnader i uppmärksamheten riktad mot flickor och pojkar i måltidssituationen respektive i tamburen, med avseende på de observerade situationerna?  Finns det skillnader i intentioner och handlingar hos pedagogerna? Utifrån en kvalitativ metod intervjuades pedagoger och observationer videofilmades på två olika förskolor i Västra Götaland. LÄS MER