Sökning: "genusteori ledarskap"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden genusteori ledarskap.
1. Bollen är i rullning, men matchen är inte vunnen. En kvalitativ studie om jämställdhet inom fotbollen med fokus på kvinnliga tränare i barn- och ungdomslag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna rapport är att samla in och analysera kvinnors upplevelser av att vara fotbollstränare i barn- och ungdomslag för att skapa förståelse för varför tränaruppdraget domineras av män. Genom att prata med kvinnor som är aktiva tränare idag samt observera kvinnliga tränare under fotbollsträningar har vi sökt få fördjupade insikter om vad kvinnors upplevelser och erfarenheter kan säga om utvecklingen mot jämställdhet bland fotbollstränare. LÄS MER
2. Kvinnor och ledarskap : En kvalitativ studie om kvinnliga chefers upplevelse av ledarskap inom en mansdominerad och kvinnodominerad bransch
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : I den här undersökningen redogör vi för tidigare forskning inom genusteori och olika aspekter som berör kvinnligt ledarskap på den svenska arbetsmarknaden. Syftet med uppsatsen är att utifrån ett genusperspektiv undersöka kvinnliga chefers upplevelse av möjligheter och begränsningar i sitt ledarskap inom en mansdominerad och en kvinnodominerad bransch. LÄS MER
3. Likhetsideal och särartspraktik : en intervjustudie om rektorers förståelse av grundskolans jämställdhetsuppdrag
Magister-uppsats,Sammanfattning : Trots att grundskolan sedan länge har haft ett uttalat ansvar att verka för jämställdhet finns det uttryck för bristande jämställdhet bland annat i elevers kunskapsresultat, i läromedel och i de sociala relationerna i skolan (Wernersson 2010; Eilard 2009; Gillander Gådin & Stein 2017). Mot bakgrund av detta är det angeläget att undersöka hur rektorer förstår läroplanens jämställdhetsuppdrag. LÄS MER
4. Naturlig skönhet och aktiv fritid : En diskurs- och innehållsanalytisk undersökning av manligt och kvinnligt i reklamspråk
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka diskurser i reklamannonser samt i vilken utsträckning reklamtexter bygger sin övertalning på stereotypiska värderingar kring kvinnligt och manligt. Materialet består av två reklamannonser riktade mot en kvinnlig målgrupp och två reklamannonser riktade mot en manlig målgrupp. LÄS MER
5. Kvinnligt och manligt ledarskap -Ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa föreställningar och upplevelsen av manligt och kvinnligt ledarskap hos medarbetare och sedan undersöka på vilket sätt deras föreställningar och upplevelse reproducerar eller bryter mot genusstereotyper och föreställningar om manligt och kvinnligt ledarskap. Vilka föreställningar om ledarskap har de? Vilka önskvärda ledaregenskaper beskriver de? Hur upplever de sina ledare? Vilka egenskaper tillskriver de sina ledare? Är föreställningarna och upplevelsen av ledarna genusstereotypa? Speglar medarbetarnas beskrivningar förställningar och/ förväntningar av kvinnligt respektive manligt ledarskap (i jämförelse med de i litteraturen beskrivna egenskaper) eller bryter de mot stereotyperna? Kvalitativ studie med intervjuer. LÄS MER