Sökning: "genusteori sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden genusteori sociala medier.

  1. 1. De könsambivalenta fotbollsspelarna i sociala medier : En kvalitativ tematisk innehållsanalys och en semiotisk analys

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lovisa Hultgren; [2023]
    Nyckelord :representation; gender; social semiotics; football; instagram; representation; genus; socialsemiotik; fotboll; instagram;

    Sammanfattning : Sport coverage is a large part of the traditional media's content, and soccer is the sport that is covered the most. Today, social media offers a new arena where football is monitored, and football clubs now have the opportunity to construct their own coverage. LÄS MER

  2. 2. Amber Heard, Johnny Depp och rättegången på allas läppar : En kvalitativ semiotisk analys av representationen av Amber Heard och Johnny Depp på medieplattformen TikTok.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :FELICIA STREIFFERT; Merlinda Ajdini; [2023]
    Nyckelord :Amber Heard; Johnny Depp; genus; representation; TikTok; sociala medier; humor; stereotyper; semiotisk analys;

    Sammanfattning : Under år 2018 publicerades en artikel om våld i nära relation i tidningen The Washington Post av skådespelaren Amber Heard. Detta ledde till att Heards före detta make Johnny Depp stämde Heard för förtal. Rättegången hölls år 2022 och blev viral på sociala medier vilket ledde till en stor debatt. LÄS MER

  3. 3. Idrottares varumärke på Instagram : En kvalitativ, retorisk analys av svenska idrottsprofilers varumärkesbyggande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emil Karlsson; Ludwig Strömsten; [2022]
    Nyckelord :Sports; gender; social media; Instagram; stereotypes; brand; rhetoric; visual rhetoric; Idrott; genus; sociala medier; Instagram; stereotyper; varumärke; retorik; visuell retorik;

    Sammanfattning : Sociala medier är en viktig plattform för organisationer och individer när det kommer till att bygga ett varumärke. Genom att strategiskt planera sin kommunikation kan bland annat politiker, filmstjärnor och idrottare bygga upp sina personliga varumärken för att skapa relationer med sina följare. LÄS MER

  4. 4. Vem ska göra vad i ”Familjen AB”? : En kvalitativ tematisk innehållsanalys av hur föräldraideal framställs på Familjeliv.se

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Bergman; Linnéa Risberg; [2022]
    Nyckelord :Parenthood; equality; interaction; motherhood ideals; fatherhood ideals; doing gender; family life;

    Sammanfattning : Even though Sweden is perceived to be on the gender equality frontline parenthood is still, according to previous research, influenced by parent ideals which are based on traditional ideas about gender. This is visualized through the fact that women usually spend more time on childcare and household work than men, whereas men mainly provide for the family. LÄS MER

  5. 5. Vad gömmer sig i kommentarsfältet? : En kvalitativ innehållsanalys om hur unga kvinnor bemöts i sina kommentarsfält på applikationen TikTok.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sam Westman; Hanna Engman; [2021]
    Nyckelord :TikTok; sociala medier; könsnormer; sexism; rasism; generation z; unga kvinnor; postkolonial teori; genusteori; uppmärksamhetssamhället.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra till ökad kunskap kring applikationen TikTok då det är en plattform som just nu ökar i popularitet, särskilt i åldrarna 16 – 25 (Svenskarna och internet 2020). Samt att få en inblick i hur kvinnor bemöts i applikationen. LÄS MER