Sökning: "geografiämnets"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet geografiämnets.
1. Geografiämnet i förändring - lärares anpassning till nya riktlinjer
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografiSammanfattning : Geography as a subject has during its lifetime been a part of the Swedish school system. More implemented during some time periods than others. New approaches and different types of traditions have emerged and taken its place over time. LÄS MER
2. ”Geografens testamente, att kolla på det var ju höjdpunkten” : En framställning av högstadieelevers uppfattningar och inställningar angående geografiämnet utifrån selektiva traditioner
M1-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna var att undersöka hur selektiva traditioner framkommer i elevers uppfattningar om ämnet geografi som går i årskurs 9 samt om det går att finna någon utveckling av ämnet under 2000-talet. Metoden som tillämpades i studien har bestått av en kvalitativ forskning med semistrukturerade fokusgruppsintervjuer. LÄS MER
3. När verkligheten knackar på – släpper vi in den? : En kvantitativ undersökning i hur och varför geografilärare använder medier i sin undervisning
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Geografiämnets komplexa sammansättning gör att det vidrör många aspekter av våra liv och för att detta ska avspeglas i geografiundervisningen måste särskild uppmärksamhet riktas mot livet utanför klassrummet och hur det kan plockas in i undervisningen. Denna studie syftar därför till att undersöka hur och varför geografilärare använder sig av medier i undervisningen. LÄS MER
4. Ut på tur : — En kvalitativ och kvantitativ studie om lärares förutsättningar och möjligheter att genomföra fältstudier och exkursioner med fokus på årskurserna 7-9.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : I denna studie undersöks vad lärare har för förutsättningar och möjligheter att genomföra fältstudier i årskurserna 7-9. Detta görs både kvalitativt och kvantitativt genom en enkätstudie och en intervjustudie. LÄS MER
5. Geografi utan framtid – en framtid utan geografi? : En kvalitativ studie om vilken roll hållbar utveckling och framtidsfrågor spelar i geografiundervisningen på gymnasieskolan
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Hållbar utveckling har länge varit integrerat i den svenska läroplanen och det framgår där att samtliga ämnen ska dela på detta ansvar. Trots att begreppet betonas i styrdokument finns det en risk att det bortprioriteras eller glöms bort eftersom inget ämne har något huvudansvar och det inte finns någon form av kontroll att det tas upp i skolorna. LÄS MER