Sökning: "geografi i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden geografi i skolan.
1. Mer än bara resor : En studie av kollektivtrafikens påverkan på universitetsstudenters vardagsliv
L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur kollektivtrafiken påverkar vardagslivet för studenter vid Karlstads universitet och identifiera de utmaningar och möjligheter som studenterna står inför i samband med stadens kollektivtrafiksystem. Genom narrativa och semistrukturerade intervjuer med fyra studenter, två från campus och två från stadsdelen Våxnäs, analyseras deras upplevelser. LÄS MER
2. ANALOGA OCH DIGITALA LÄROMEDEL I GEOGRAFI : En kvalitativ studie om mellanstadieelevers upplevelser av olika läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Digitala läromedel används alltmer i den svenska skolan och förändrar elevers inlärningsmiljö. Forskning har visat på att det digitala läromedlet har många fördelar gentemot det analoga när det kommer till representation, interaktion och social positionering, men forskning har visat på det digitala läromedlets brister och tillkortakommanden när det kommer till att läsa informativa texter digitalt. LÄS MER
3. Går alla ut på tur? : En kvalitativ studie om hur placeringen av svenska gymnasieskolor påverkar arbetet med exkursioner och fältarbeten
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur arbetet med exkursioner och fältarbete inom geografiämnet ser ut på svenskagymnasieskolor. Ett extra fokus har lagts på likheter och skillnader mellan skolor i landsbygdsmiljö och stadsmiljö samt placeringen av skolan i Sverige. LÄS MER
4. En värld, flera världar : En intervjustudie av gymnasieelevers uppfattning av det Globala Syd, samt kunskaper om olika begrepp gällande det Globala Syd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KVSammanfattning : I denna studie undersöks vilken uppfattning gymnasieelever som läser geografi har om det Globala Syd, vad de vet om andra begreppet som kan kopplas till det Globala Syd, samt hur skolan kan arbeta för att elevernas kunskaper om det Globala Syd kan förbättras. Syftet med denna studie är att bidra till att öka lärarnas kunskaper om vilka metoder de kan använda i sin geografiundervisning. LÄS MER
5. Varför ska vi läsa geografi i gymnasiet? : Geografilärares syn på geografiämnet
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Geografi är ett litet ämne i svenska skolor; i gymnasiet är det få elever som läser geografi och i grundskolan har det visats att lärarna ofta saknar högre utbildning inom ämnet och ser det som ett stödämne till övriga SO-ämnen. Det finns röster som vill höja ämnets status eftersom geografiska kunskaper anses viktigt för att förstå exempelvis klimatförändring. LÄS MER