Sökning: "geografiläroböcker"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet geografiläroböcker.
1. Geografiläroböckers presentation av hållbar utveckling : En läromedelsanalys av fyra olika geografiläroböcker för årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
2. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER
3. En stor liten värld : En undersökning av globalisering som begrepp och diskurs i svenska geografiläroböcker för gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Globalisering är en process som pågått under lång tid och är än idag högaktuellt. Världen kopplas samman allt snabbare genom handel, internationell politik, kommunikation och transport, turism och migration, resursförbrukning samt klimatförändringar. LÄS MER
4. Hållbar utveckling i geografiläroböcker för årskurs 4-6 : En innehållsanalys av några geografiläroböcker för årskurs 4-6 gällande hållbar utveckling och de tre dimensionera ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
5. Från ett nordiskt till ett globalt perspektiv : En undersökning om hur klimatzoner framställs i kursplaner och läroböcker
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och belysa hur progressionen av kunskap om klimatzoner framgår i kursplaner och läroböcker från årskurs 4 till gymnasiet. Detta undersöks då läroböcker anses vara en central del i undervisningen för både elever och lärare. LÄS MER