Sökning: "geografiläromedel"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet geografiläromedel.

  1. 1. Läskulturer i geografiämnet : - En studie av vilka läsförmågor som tränas genom arbete med elevuppgifter i två geografiläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; grundskola åk 4-6; läsförståelse; läskulturer; lässtrategier;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskrivs en kvalitativ undersökning av två läromedel i geografi. Läromedlen har undersökt utifrån vilka lässtrategier som tränas genom arbete med elev­uppgifterna. Uppgifterna placeras i en av de tre läskulturerna centripetalläsande, alltså uppgifter som rör texten i sig. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling enligt vem? : Diskursanalys av hållbar utveckling i sponsrade och förlagsutgivna geografiläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Arne Björkman; Persson Johan; [2015]
    Nyckelord :läromedelsforskning; geografi; sponsrade läromedel; diskursanalys; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen tar fasta på begreppet hållbar utveckling och dess mångsidiga betydelse. Hållbar utveckling är en del av innehållet i den svenska grundskolans geografiundervisning och förmedlas till eleverna genom bland annat sponsrade och förlagsutgivna läromedel. LÄS MER

  3. 3. Om miljövär(l)den : En kritisk diskursanalytisk studie av miljöetik i styrdokument, förlagsläroböcker och sponsrade läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Marcus Andersson; [2014]
    Nyckelord :Critical Discourse Analys; CDA; sponsored educational texts; cirriculum; Lgr 11; geography-education; environmental ethics; sustainable development; Kritisk diskursanalys; CDA; Sponsrade läromedel; Lgr 11; geografiläromedel; miljöetik; geografiutbildning; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : The urgency of sustanible development is world-over issue. This essay focuses on the relations of enviromental ethics in the context of the Swedish upper secondary school and the subject of geography, by analysing different educational texts. LÄS MER