Sökning: "geografisk plats utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden geografisk plats utbildning.

  1. 1. Friluftslivets ändlighet eller oändlighet : En kvalitativ studie av lärarens påverkansfaktorer i friluftsliv inom idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dimitra Polidis; Viktor Petrov; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Skola; Undervisning; Idrott och hälsa; Påverkansfaktorer; Lärarens syn; Ramfaktorteori; Habitus; Yttre faktorer; Lärare; Aktiviteter; Begränsning; Möjlighet; Geografisk; Högstadium; Gymnasium; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som påverkar lärarens val av aktiviteter i friluftsliv inom idrott och hälsa samt huruvida lärarens habitus påverkar valet. Studiens fyra frågeställningar var: Hur ser läraren på friluftsliv? Vilka aktiviteter undervisar läraren i på skolan inom friluftsliv? Vilka faktorer påverkar stoffurvalet inom friluftsliv? Påverkas läraren av sin habitus i friluftsliv vid val av aktiviteter? Metod Studien har en kvalitativ ansats och sammanlagt sex lärare i idrott och hälsa intervjuades utifrån ett semistrukturerat intervjuformat. LÄS MER

  2. 2. Victim, According to Whom? : - A Minor Field Study on Sexual Exploitation and Abuse of Children in Cambodia

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Elin Laurin; Hanna Fredell; [2022]
    Nyckelord :APLE; Cambodia; children; sexual exploitation and abuse; the legitimate status of being a victim; APLE; Kambodja; barn; legitim offerroll; sexuellt utnyttjande och övergrepp;

    Sammanfattning : Cambodia is a destination, transit, and source country for child sexual exploitation and abuse (SEA) and has become particularly vulnerable due to growing tourism, increasing geographic accessibility, and widespread poverty. In the aftermath of SEA, repeated violations of children's rights and deprivation of their childhood occur. LÄS MER

  3. 3. Vetenskapliga teorier och dess plats i förskolans utbildning : Relationen mellan vetenskapliga strategier och systematiskt kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Winthersén; [2022]
    Nyckelord :Research methods; scientific strategies; early childhood education; preschool; systematic quality work; preschool teacher students; preschool teacher; Forskningsmetoder; vetenskapliga strategier; förskolan; systematiskt kvalitetsarbete; förskollärarstudenter; förskollärare;

    Sammanfattning : Förskolans uppdrag formas och förändras av samhället och det är upp till verksamma förskollärare att hålla sig uppdaterade och agera utifrån rådande styrdokument och uppdrag. Studien syfte är att lyfta hur förskollärare och förskollärarstudenters identifierar och relaterar sig själva till forskning i egen praktik, framför allt syftat till systematiskt kvalitetsarbete. LÄS MER

  4. 4. Ungas syn på kulturarvets funktioner : Det materiella kulturarvets potential till att skapa regional utveckling vid landsbygdskommuner

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Hanna Danielsson; [2019]
    Nyckelord :Regional utveckling; Kulturarvsverksamhet; Social hållbarhet; Landsbygdsutveckling; Platsidentitet;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks regional utveckling inom kulturarvsområdet med utgångspunkt från ungas förhållningssätt. Syftet med undersökningen är att ur ett socialt perspektiv utreda fördelaktiga funktioner för det materiella kulturarvet i arbetet mot en regional utveckling vid landsbygdsområden. LÄS MER

  5. 5. Tur med klasskulturen? : En komparativ undersökning om enskilda elevers förutsättning till utbildning utifrån klassens sammansättning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Jimmy Bladh; [2019]
    Nyckelord :utbildningskapital; geografisk plats; eftergymnasial utbildning; utbildningssociologi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur skolklassens kollektiva attityder till utbildning påverkas av enskilda elevers utbildningskapital enligt Ida Lidegrans definition, och hur förutsättningar till utbildning kan skilja beroende på eventuella skillnader mellan de olika geografiska platser som skolor är. Detta eftersom gymnasiestudierna blir än viktigare i takt med att efterfrågan på eftergymnasial kompetens eftersöks i högre utsträckning. LÄS MER