Sökning: "geografiska namn varumärken"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden geografiska namn varumärken.

  1. 1. Geografiska känneteckens inneboende särskiljningsförmåga i svensk rättstillämpning - En studie av tillämpnings korrekthet och lämplighet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Gustaf Hylén; [2015]
    Nyckelord :Varumärke; särskiljningsförmåga; Law and Political Science;

    Sammanfattning : För att ett varumärke ska vara registrerbart krävs att varumärket har särskiljningsförmåga. Under de senaste åren har ett antal svenska domar om bedömningen av särskiljningsförmåga av geografiska namn dömts av med hänvisning till EU-domstolen men utfallen är till synes spretiga. LÄS MER

  2. 2. Särskiljningsförmåga hos geografiska namn : En varumärkesrättslig studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sara Wahlberg; [2014]
    Nyckelord :Intellectual property law; trademark law; trademark; distinctive character; geographical names; Immaterialrätt; varumärkesrätt; varumärke; ensamrätt; särskiljningsförmåga; geografiska namn;

    Sammanfattning : Enligt grundregeln i 1:5 2 st. 1 p. varumärkeslagen (2010:1877) (VML) är varukännetecken som endast består av tecken eller benämningar som visar en varas eller tjänsts geografiska ursprung inte särskiljande och uppfyller därmed inte kraven för att kunna varumärkesregistreras. LÄS MER

  3. 3. Från Mont Blanc till Nacka Forum - en analytisk studie i möjligheten att registrera geografiska namn som varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Matilda Fridh; [2014]
    Nyckelord :Immaterialrätt; trade mark; varumärke; geografiska namn.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Som ett resultat av industrialiseringen ändrades varumärkets primära funktion efterhand till att gälla mer i relationen mellan konsumenter och företag. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen har lett till en företagskultur där lokala handlare med lokal och i viss mån nationell kundkrets har ersatts av stora kedjor med världsomspännande försäljningsmöjligheter. LÄS MER

  4. 4. Bedömning av särskiljningsförmåga : Specifikt om bedömningar av sammansatta ordvarumärken bestående av beskrivande beteckningar och geografiska namn i svensk varumärkesrätt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Claes Svensson; [2014]
    Nyckelord :särskiljningsförmåga; ordvarumärken; sammansatta ordvarumärken; beskrivande beteckningar; geografiska namn;

    Sammanfattning : Ett förekommande problem i den svenska varumärkesrätten rör bedömning av särskiljningsförmåga för vissa varumärken. I fråga om ordmärken som består av en sammansättning av beskrivande beteckningar och geografiska namn tycks Patent- och Registreringsverket och Patentbesvärsrätten ha olika uppfattningar om hur särskiljningsförmåga för sådana ska bedömas. LÄS MER

  5. 5. Deskriptiva domännamn i näringslivet men inte i enlighet med varumärkeslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Gabriella Brunstam; [2011]
    Nyckelord :Varumärken; domännamn; deskriptiv; trademark merchandising; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Internet som användningsområde växer och sprider sig i hög grad över hela världen. Värdet av att använda sig av rätt domännamn är avgörande för att få användarna till den aktuella webbplatsen. Det har gjort att efterfrågan på domännamn har ökat på marknaden och flertalet är väldigt attraktiva. LÄS MER