Sökning: "geografiundervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade ordet geografiundervisningen.

  1. 1. Digitala kartor och virtuella klassrum : En kvalitativ studie om geografilärares resa genom pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Axel Jörtsö; [2024]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; geografiundervisning; pedagogisk anpassning; lärarupplevelser.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa gymnasielärares erfarenheter i omställningen från traditionellklassrumsundervisning till distansundervisning under coronapandemin. Med särskilt fokus på geografiämnetundersöks hur denna förändring påverkade lärares undervisningsmetoder samt lärarnas förmåga att nå målen iläroplanen och deras upplevelser av den nya undervisningsformen som de blev tvingade till. LÄS MER

  2. 2. Aspekter på utomhuspedagogik i geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Moa Höglund; Julia Forell; [2024]
    Nyckelord :pedagogical content knowledge; geografiundervisning; pedagogiska triangeln; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Detta arbete riktar sig till lärare och lärarstudenter inom geografiämnet. Syftet med arbetet är att belysa olika aspekter av utomhuspedagogik, detta för att kunna förbättra lärares och lärarstudenters arbete med utomhuspedagogik. LÄS MER

  3. 3. Ett arbetssätt för att främja elevernas begreppsförståelse : En interventionsstudie om och hur begreppskortsamtal kan främja elevernas förståelse för ämnesspecifika begrepp i religions- och geografiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ninos Haddad; Rita Joseph; [2023]
    Nyckelord :Religious education; geography education; concept card; interaction; collaborative learning and scaffolding.; Religionsundervisning; geografiundervisning; begreppskort; interaktion; kollaborativt lärande och stöttning.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate to what extent the implementation of concept cards in Religious and Geography education promotes a conversation that contributes to the understanding of subject-specific concepts.  The aim theory is the socio-cultural perspective and the theoretical concepts are: collaborative learning and collaborative support. LÄS MER

  4. 4. En värld, flera världar : En intervjustudie av gymnasieelevers uppfattning av det Globala Syd, samt kunskaper om olika begrepp gällande det Globala Syd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Yasar Thewalim; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilken uppfattning gymnasieelever som läser geografi har om det Globala Syd, vad de vet om andra begreppet som kan kopplas till det Globala Syd, samt hur skolan kan arbeta för att elevernas kunskaper om det Globala Syd kan förbättras. Syftet med denna studie är att bidra till att öka lärarnas kunskaper om vilka metoder de kan använda i sin geografiundervisning. LÄS MER

  5. 5. Användningen av bildstöd och film i geografiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Johansson; Erika Cabrera; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; film; visuellt stöd; geografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få svar på frågeställningen gällande hur lärare använder bildstöd och film i sin geografiundervisning. Vi genomförde en intervjustudie där vi intervjuade 5 grundskollärare som har geografi som undervisningsämne. LÄS MER