Sökning: "geographical field trips"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden geographical field trips.

  1. 1. Historien runt hörnet : Lokalhistoria i teori och praktik i svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarry Roth Kalla; Martin Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Local history; history culture; heritage sites; field trips.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to find out to what extent Swedish teachers use locally significant history as a part of their teaching, how they define it, and how they value the use of it. By doing qualitative and open-ended interviews with two teachers at upper-secondary school and two high school teachers from different parts of Sweden, we managed to see a pattern in which all the teachers expressed similar experiences related to the subject. LÄS MER

  2. 2. Fältstudier i geografi på högstadiet : Förväntningar och verklighet i förhållande till en likvärdig skola

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Linda Löfstrand; [2019]
    Nyckelord :geography; teachers; fieldtrips and outdoor education; benefits; equivalent education; Stockholm; Sweden; Geografi; Lärare; Fältstudier och utomhusundervisning; fördelar; likvärdig utbildning; Stockholm; Sverige;

    Sammanfattning : Fieldtrips are established to bring many advantages for education. Even so, studies show that they are not implemented to a great extent in schools internationally. In Sweden fieldtrips are a mandatory part of the curriculum concerning geography for the junior high school. LÄS MER

  3. 3. Utomhusundervisning för att främja lärandet - En pedagogisk undersökning om minnet och inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Veronica Hansson; Nathalie Olausson; [2010]
    Nyckelord :geographical field trips; hippocampus minne; korttidsminne; long-term potentiation; långtidsminne; outdoor education; outdoor learning; utomhusundervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Grundtanken med detta arbete är att se om utomhuspedagogik möjligtvis främjar lärandet och om det går att finna stöd inom neurologisk forskning för att ta reda på om lärandet stimuleras vid användandet av utomhusundervisning. Undersökningar har genomförts för att se om lärare och elevers syn på utomhusundervisning sammanfaller. LÄS MER