Sökning: "geography teaching"
Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden geography teaching.
1. Geografiundervisning som sätter klimatnödläget i centrum : En kvalitativ studie om ämnes- och läroplanens aktualitet gentemot vetenskaplig forskning om miljö- och klimatundervisning i gymnasiekursen geografi 1
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study aims to investigate and analyse the knowledge gap between the Swedish high school and geography syllabus, on one hand, and scientific research on the other. This study is emphasizing on the need for a future-oriented approach in the Swedish curriculum, which is needed to address future challenges. LÄS MER
2. Ett arbetssätt för att främja elevernas begreppsförståelse : En interventionsstudie om och hur begreppskortsamtal kan främja elevernas förståelse för ämnesspecifika begrepp i religions- och geografiundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study aims to investigate to what extent the implementation of concept cards in Religious and Geography education promotes a conversation that contributes to the understanding of subject-specific concepts. The aim theory is the socio-cultural perspective and the theoretical concepts are: collaborative learning and collaborative support. LÄS MER
3. Att använda film i geografiundervisning : En analys av Sveriges Utbildningsradios mediamaterial i geografi för årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Detta arbete ämnar diskutera och analysera mediamaterial i form av video och film från Sveriges Utbildningsradios mediaplattform UrPlay. Materialet analyseras via hur det förhåller sig till Skolverkets kursplan i geografi. Syftet med detta är att se hur väl materialet förhåller sig till de riktlinjer som finns för undervisning. LÄS MER
4. Användningen av bildstöd och film i geografiundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få svar på frågeställningen gällande hur lärare använder bildstöd och film i sin geografiundervisning. Vi genomförde en intervjustudie där vi intervjuade 5 grundskollärare som har geografi som undervisningsämne. LÄS MER
5. Genus i klassrummet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : In today's schools there is an equality goal which means that boys and girls must be given the same opportunities and the same education and not be treated, judged, or have different demands and expectations on them because of their gender. Schools also have a responsibility to break down traditional gender patterns and allow students to develop their abilities and interests regardless of gender. LÄS MER