Sökning: "geometri förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden geometri förskoleklass.

  1. 1. Matematik i förskoleklassen : Lärares didaktiska val med fokus på vad och hur, samt grunder för deras val

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecca Moensjö; Daniela Pana; [2015]
    Nyckelord :Mathematics education; mathematics; preschool; young children; teacher.; Matematikundervisning; matematik; förskoleklass; barn; lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring vilken matematisk verksamhet som förekommer i förskoleklassen, samt hur detta ter sig i förhållande till tidigare forskning om vad som kan anses vara en god grund för barns kommande matematiska utveckling i grundskolan. Detta syfte uppfylls genom att besvara frågorna: vilket matematiskt innehåll väljer de deltagande lärarna att arbeta mest med, hur väljer de deltagande lärarna att arbeta med det matematiska innehållet, samt på vilka olika grunder vilar de deltagande lärarnas val av matematiskt innehåll och metod? Vår studie grundar sig på en tidigare litteraturstudie där nationell och internationell forskning granskats. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Engdahl; Maha Dusky; Nülüfer Yücel; [2013]
    Nyckelord :Matematik; Förskoleklass; Läroplan och kursplan; A;

    Sammanfattning : SammanfattningVår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville sehur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som är centralt attarbeta med i förskoleklass, vilka arbetssätt förskollärare använder och hur man skapar intresse för matematik. LÄS MER

  3. 3. Öppna frågor i geometri i ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Louise Brädde; Camilla Ramstorp; [2013]
    Nyckelord :KASAM; matematik; sociokulturell; speciallärare specialpedagog; öppna frågor;

    Sammanfattning : Brädde, L & Ramstorp, C (2013). Öppna frågor i geometri i ett specialpedagogiskt perspektiv (Open-ended questions in geometry within special pedagogic perspective). Speciallärarexamen 90hp matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 4. Legots möjligheter : för det matematiska barnet

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Bitte Singmyr; [2013]
    Nyckelord :Matematik; lego; möjligheter; förskoleklass; problemlösning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vilka matematiska möjligheter legoaktiviteter ger och vilka matematiska kunskaper elever kan utveckla genom att bygga med lego.Vilket legomaterial finns och hur använder pedagoger lego som pedagogiskt verktyg i förskoleklass? Elever och pedagoger har intervjuats och observationer har gjorts i tre förskoleklasser. LÄS MER

  5. 5. Sexåringarnas förståelse av geometriska former

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Adoracion Bronzini; [2012]
    Nyckelord :former; förskoleklass; geometri; inlärningsteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka några förskoleklassbarns förståelse av de geometriska formerna kvadrat, cirkel, triangel samt rektangel. Dessutom har syftet varit att analysera barnens kunskapsutveckling före och efter geometrilektionerna. LÄS MER