Sökning: "geometri grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden geometri grundskolan.

  1. 1. Lärares beskrivningar av visuella representationer inom problemlösning i geometri : En kvalitativ intervjustudie med verksamma lärare i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jakob Forsberg; Erik Lundin; [2019]
    Nyckelord :Geometri; grundskola; matematik; mediering; problemlösning; sociokulturella perspektivet; visuella representationer;

    Sammanfattning : Verksamma matematiker och forskare menar att matematiken i grunden handlar om problemlösning. Problemlösning inom geometri är samtidigt ett gynnsamt område som möjliggör att samtliga fem matematiska förmågor som framkommer i grundskolans läroplan kommer till användning. LÄS MER

  2. 2. En litteraturstudie av elevers lärande inom geometri i grundskolan med stöd av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Cajander; Sanela Glamocic; [2019]
    Nyckelord :Digital tools; elementary school; geometry; mathematics; student learning; teaching; Digitala verktyg; elevers lärande; geometri; grundskola; matematik; undervisning;

    Sammanfattning : Utifrån våra erfarenheter, litteratur och forskningslitteratur upplever vissa lärare att delar av geometri är svårt att undervisa om. De upplever också att de läromedel som finns har begränsningar att vara ett stöd i att utveckla deras undervisning. LÄS MER

  3. 3. Effekter av visuella representationer på grundskoleelevers problemlösningsförmåga i geometri : en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jakob Forsberg; Erik Lundin; [2018]
    Nyckelord :geometri; grundskolan; problemlösning; visuella representationer;

    Sammanfattning : Visuella representationer är hjälpmedel som används av såväl yrkesverksamma matematiker som högpresterande elever. Visuella representationer är en grundläggande faktor till ett lyckat utfall i geometrisk problemlösning. Samtidigt visar forskning att visuella representationer sällan får utrymme inom geometrisk problemlösning. LÄS MER

  4. 4. Tvådimensionella och tredimensionella figurer som undervisningsinnehåll i geometriundervisning på lågstadiet : En jämförelseanalys av hur lärare organiserar och genomför geometriundervisning i årskurs 1-3 i relation till van Hiele ́s teori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Ek; [2018]
    Nyckelord :van Hiele ́s teori; geometriundervisning; lärarens roll; språkets betydelse; konkret material;

    Sammanfattning : Ämnesområdet för den här studien är matematik, mer specificerat mot området geometri. Syftet är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med det matematiska området geometri för att möjliggöra och utveckla elevers geometriska kunskaper. LÄS MER

  5. 5. Matematiklärares användning av digital teknik och dynamisk programvara i grundskolan : Möjligheter och hinder för användandet i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Rikard Sundberg; [2018]
    Nyckelord :Matematikundervisning; geometri; algebra; statistik; dynamisk programvara; digital teknik; grundskolan.;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilka digitala resurser som matematiklärare använder i matematikundervisningen i grundskolan, möjligheter samt hinder. Då digitala resurser kan nyttjas på olika nivåer analyseras även vilken nivå som undervisningen ligger på. LÄS MER