Sökning: "geometri lek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden geometri lek.

  1. 1. - Det här är en KVADRAT, ingen FYRKANT! : En variationsteoretisk studie om matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Heidi Lind; Elena Sysenko; [2019]
    Nyckelord :förskola; geometriska former; learning study; lärandeobjekt; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna learning study-inspirerade studie är att undersöka vilken effekt variationen av innehållet i vår egen undervisning har på förskolebarns matematiska lärande. Studien genomfördes med två olika barngrupper i en cyklisk process som omfattade två undervisningstillfällen som började med ett förkunskapstest och avslutades med ett eftertest. LÄS MER

  2. 2. Lek&Lär

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Josefine Ylivainio Prescott; [2014]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogik; Lek; lär; Pedagogiskbyggnad; Tantolunden; Södermalm;

    Sammanfattning : Hur kan en förskola aktualisera barns  nyfikenhet och kunskapstörst?  Där byggnaden även underlättar för pedagogerna i deras arbete. Där pedagogerna får utrymme till att planering och återhämtning medan de har god uppsyn över barnen. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Engdahl; Maha Dusky; Nülüfer Yücel; [2013]
    Nyckelord :Matematik; Förskoleklass; Läroplan och kursplan; A;

    Sammanfattning : SammanfattningVår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville sehur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som är centralt attarbeta med i förskoleklass, vilka arbetssätt förskollärare använder och hur man skapar intresse för matematik. LÄS MER

  4. 4. Hur barn leker matematik : En observationsstudie gjord i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nathalie Sigvardsson; Amanda Nyström; [2013]
    Nyckelord :Matematik; förskola; lek; lärande; småbarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera på vilka sätt matematik kommer till uttryck i barns lärande lek på förskolan. Vår frågeställning är: på vilka sätt kan matematik komma till uttryck i den lärande leken? Metodvalet till studien var videoobservation då den lärande leken skulle observeras i ett naturligt skeende. LÄS MER

  5. 5. Skolgården som möjlighet till lärande i matematik

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Ulrika Hallstadius; [2008]
    Nyckelord :matematik; skolgård; lek; geometri;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att undersöka hur några lärare uppfattar skolgårdens möjligheter för lärande i matematik. Arbetet syftar också till att undersöka hur det går att använda elevers naturliga lek på skolgården för lärande i matematik. Fyra lärare har intervjuats om skolgårdens möjligheter för lärande i matematik. LÄS MER