Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Lärares perspektiv på användning ochfunktion av digitala verktyg med dynamisk representation i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Med vår kvalitativa studie ville vi undersöka lärares perspektiv kring användning ochfunktion av digitala verktyg med dynamisk representation i matematikundervisningen.Undersökningens fokus låg på matematiklärare för årskurs 7–9 som använde digitala verktyg imatematikundervisningen. LÄS MER
2. Analys av läroböcker i matematik för lågstadiet : med fokus på geometriska begrepp
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att ge förståelse för vilka möjligheter för elevers begreppsutveckling och lärande inom området geometri som finns i elevers matematikläroböcker. Begreppsinlärningen, med hjälp av läroboken, belystes utifrån olika representationsformer som hittades i läroböckernas uppgifter. LÄS MER
3. Användandet av en LEGO robot i matematikundervisning på högstadiet : En undersökning om att väcka elevens intresse för matematik på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Digitala verktyg är numera en naturlig del av vårt samhälle och även skolan, lärarens roll är viktig när det gäller att iscensätta matematikundervisning med digitala verktyg. Enligt Skolverkets styrdokument ska alla skolor i Sverige använda sig av och instrumentera digitalisering. LÄS MER
4. Tvådimensionella figurer i digitala läromedel : En innehållsanalys av digitala läromedel i grundskolans årskurs 1–3 med fokus på tvådimensionella figurer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Detta arbete berör ämnesområdet matematik med inriktning geometri. Syftet med detta arbete har varit att analysera olika digitala läromedel för grundskolans årskurs 1–3 för att synliggöra hur innehållet kan förstås utifrån olika lärteorier. LÄS MER
5. Utomhusmatematikens vinning för lärande : En kvantitativ studie om lärares användning av utomhusmatematik i årskurs 1-3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med det här arbetet är att få ökad kunskap om lärares pedagogiska arbete med utomhusmatematik med fokus på grundskolans tidigare år. Studien utgår från begreppsramverket Pedagogical Content Knowledge där lärares kunskaper i förhållande till ämnesinnehållet och eleverna, undervisningen samt styrdokumenten framhålls. LÄS MER