Sökning: "geometri matematik förståelse"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden geometri matematik förståelse.

  1. 16. Gyllene snittet och geometriförståelse på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Simon Larsson; [2015-05-08]
    Nyckelord :Matematik; Geometri; Gyllene snittet; Matematiska begrepp; Van-Hiele nivåer; Förståelse; Inlärning;

    Sammanfattning : Abstrakt Examensarbete i matematik för lärare, Titel: Gyllene snittet och geometriförståelse på gymnasiet. Författare: Simon Larsson Termin och år: VT 2015 Kursansvarig institution: Matematiska Vetenskaper Handledare: Jonny Lindström Examinator: Laura Fainsilber Rapportnummer: Nyckelord: Matematik, geometri, gyllene snittet, matematiska begrepp, Van Hiele-nivåer, förståelse, inlärning. LÄS MER

  2. 17. Samarbete och glädje : - Ett sätt att försöka nå alla elever genom utematematik oavsett individuell förutsättning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Kim Bölling; Veronica Kronlund; [2015]
    Nyckelord :Förståelse; inlärning; omkrets; utematematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om och hur utematematik påverkar elevers inlärning. I studien ligger fokus på att upptäcka vilka effekter, som utematematik kan ge på alla elevers förståelse, oavsett individuell förutsättning. Då kring den egna kunskapen om och inlärningen av, ämnet matematik. LÄS MER

  3. 18. Laborativt material i den tidiga matematikundervisningen : En studie utifrån ett undervisnings- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Emelie Hallenberg; [2015]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; laborativ undervisning; konkretisering; matematiska kompetenser; grundskolans tidigare åldrar;

    Sammanfattning : Resultatet från de internationella studierna TIMSS (2011) och PISA (2012) visar att svenska elevers matematikkunskaper försämrats över tid. Detta i relation till övriga deltagande länder. Vanligen präglas matematikundervisningen av få inslag av variation och läroboksstyrd undervisning dominerar. LÄS MER

  4. 19. Skriftlig huvudräkning eller Standardalgoritm? : Undervisningens påverkan på elevers val av strategi vid beräkningar i addition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Zandra Eriksson; Amanda Rosén; [2015]
    Nyckelord :Matematik; lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Granskar man TIMSS 2011 rapport (Skolverket, 2012) ser man att elevernas resultat inom matematik jämfört med andra länder sjunker när det gäller elevernas matematiska förmåga. Av det fyra områdena inom matematik i årskurs fyra är det främst inom Taluppfattning och aritmetik samt Geometri. LÄS MER

  5. 20. Utomhusmatematik: Lärares, blivande lärares och elevers attityder till att lära in matematik ute : Finns vetenskapligt stöd för att utöva utomhusmatematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Forslund; Marianne van der Woude; [2014]
    Nyckelord :mathematics; outdoor mathematics; elementary school; attitudes; authentic learning; matematik; utomhusmatematik; grundskolan; attityder; autentiskt lärande;

    Sammanfattning : Mot bakgrunden att matematikresultaten sjunker i svensk skola är det viktigt att lärare använder metoder som bygger på evidensbaserad forskning. Denna systematiska litteraturstudie syftar till att bilda en djupare förståelse för utomhusmatematik genom att undersöka lärares och elevers attityder till metoden, samt om utomhusmatematik finner vetenskapligt stöd och kan rekommenderas som undervisningsmetod. LÄS MER