Sökning: "geometri matematik förståelse"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden geometri matematik förståelse.

  1. 21. Om elevers förkunskaper inför gymnasiematematiken. Analys av elva årgångar matematikdiagnoser från en medelstor svensk gymnasieskola

    Master-uppsats,

    Författare :Bengt Andersson; [2013-01-08]
    Nyckelord :diagnos; matematikdidaktik; aritmetik; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att utgående från elva års diagnosresultat från en gymnasieskola analysera elevernas kunskaper i matematik, främst inom områdena taluppfattning och aritmetik. Av speciellt intresse är de elever som uppvisar svagast resultat. Ett syfte är även att diskutera diagnosens egenskaper som mätinstrument. LÄS MER

  2. 22. Att kommunicera ett matematiskt innehåll : En studie i årskurs 1,4 och 5 i geometri och bråk

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Julia Johannesson; Tove Åslund; [2013]
    Nyckelord :Lärare; kommunikation; uttrycksformer; matematisk terminologi.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med examensarbetet är att få en bild över hur kommunikationen ser ut under matematikundervisningen samt vilka uttrycksformer som används. Teorin visar att språket och andra uttrycksformer som till exempel bild och laborativt material spelar en viktig roll under undervisningen i matematik. LÄS MER

  3. 23. Laborativ geometriundervisning i olika åldersgrupper : En intervjustudie med lärare från förskola till gymnasium

    M1-uppsats, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Robert Hermansson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt; praktisk matematik; åldersjämförelse; ökad förståelse;

    Sammanfattning : Utvärderingar visar att svenska elevers kunskaper i geometri har försämrats under de senaste decennierna och att dagens elever upplever geometri som ett av de svårare områdena i matematikkurserna. Samtidigt finns det forskningsresultat som säger att laborativa arbetsformer kan öka elevernas intresse, motivation, inställning och självförtroende gällande matematikämnet. LÄS MER

  4. 24. Vilken matematik ligger g(l)ömd? : En studie om matematikens och de övriga ämnenas inbördes förhållande i mellanstadiets kursplaner

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Natalie Cohen Scalie; [2012]
    Nyckelord :matematikdidaktik; matematikämnet; ämnesintegrering; kursplaner; Lgr11; mellanstadiet; överensstämmelse;

    Sammanfattning : ”Vilken matematik ligger g(l)ömd?” är en studie som syftar till att rannsaka matematiken i den nya läroplanen och om den håller även för övergången till det ämnesintegrerande arbete i skolan som den har för avsikt. Här finner du svaret på hur väl matematikämnets syften och centrala innehåll överensstämmer med eventuell matematik i övriga ämnens syften och centrala innehåll i Lgr 11, årskurs 4-6? Utifrån en hermeneutisk ansats med kritisk-teoretiska inslag gjordes en innehållsanalys deducerad från en övergripande definition av vad matematiken innebar. LÄS MER

  5. 25. Upptäck och utforska matematik med Cajsa cirkel : Ett utvecklingsarbete för förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Fanny Bengtsson; Jessika Gillström; [2012]
    Nyckelord :matematik; geometri; taluppfattning; sortering; variation i matematik; språkets betydelse för matematik;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden har litteratur och tidigare forskning tagits upp som handlar om matematik i förskolan. Vi belyser matematik utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv. Det finns kopplingar till både den gamlaläroplanen (Utbildningsdepartementet 1998) och den reviderade läroplanen (Skolverket 2010). LÄS MER