Sökning: "geometri på grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden geometri på grundskola.

  1. 1. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Felix Löfborg; Robin Lindbom; [2023]
    Nyckelord :Geometry; digital tools; mathematical reasoning; elementary school; Geometri; digitala verktyg; matematiska resonemang; grundskola;

    Sammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER

  2. 2. Uppvisat matematiskt innehåll i relation till uttrycksformernas möjligheter och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Roxana Domasneanu; Anna Linde Andersson; [2020]
    Nyckelord :geometri; matematik; muntlig kommunikation; skriftlig kommunikation; uttrycksformer;

    Sammanfattning : I detta arbete åskådliggörs det matematiska innehåll elever visar i muntliga respektive skriftliga situationer samt uttrycksformernas roller i dessa. Likheter och skillnader kartläggs med en jämförelse mellan muntliga och skriftliga situationer. LÄS MER

  3. 3. Lärares beskrivningar av visuella representationer inom problemlösning i geometri : En kvalitativ intervjustudie med verksamma lärare i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jakob Forsberg; Erik Lundin; [2019]
    Nyckelord :Geometri; grundskola; matematik; mediering; problemlösning; sociokulturella perspektivet; visuella representationer;

    Sammanfattning : Verksamma matematiker och forskare menar att matematiken i grunden handlar om problemlösning. Problemlösning inom geometri är samtidigt ett gynnsamt område som möjliggör att samtliga fem matematiska förmågor som framkommer i grundskolans läroplan kommer till användning. LÄS MER

  4. 4. En bild säger mer än tusen siffror. : Bildernas funktion i populära matematikläromedel.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Backman Såthén; Anna Vårhall; [2018]
    Nyckelord :Bilder; bildanalys; matematikläromedel; grundskola;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är baserat på forskning kring bildernas betydelse i matematikböcker.  De analyser som genomförts visar bildernas funktion. De läromedel som analyserats är Eldorado, Favorit matematik, Koll på matematik och Prima Formula. LÄS MER

  5. 5. Den abstrakta matematikens påverkan på elevers motivation i mellanstadiet : En experimentell studie om abstraktionsnivåernas effekter på pojkars och flickors motivation i matematikens geometriundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Julia Brandt; Maria Andersson; [2018]
    Nyckelord :Genus; motivation; matematik; grundskola; mellanstadiet; flickor; pojkar; självtillit; prestation; abstrakt; konkret; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att pojkars och flickors motivation till matematikämnet påverkas olika vad gäller självbilden, självförtroendet samt av de stereotypiska uppfattningar om matematik som omgivningen bidrar till. Forskningen visar en nedåtgående trend i mellanstadiet för elevers motivation i matematikämnet samt att flickor har sämre motivation till ämnet än pojkar. LÄS MER