Sökning: "geometriska former förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden geometriska former förskolan.

  1. 1. - Som en raket! : Digitaliserad matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Furvall; Ingrid Ruotimaa; [2021]
    Nyckelord :Barns lärande; Bishops sex matematiska aktiviteter; designa; digitalisering; förskollärare; geometriska former; matematik; variationsteorin; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare kan iscensätta en matematikundervisning med hjälp av digitala verktyg på ett enkelt och roligt sätt. Läroplanen för förskolan Lpfö 18 anger att barnen ska få möjlighet att utveckla digital kompetens samt att utbildningen ska vara rolig och lärorik (Skolverket, 2018). LÄS MER

  2. 2. - Det här är en KVADRAT, ingen FYRKANT! : En variationsteoretisk studie om matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Heidi Lind; Elena Sysenko; [2019]
    Nyckelord :förskola; geometriska former; learning study; lärandeobjekt; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna learning study-inspirerade studie är att undersöka vilken effekt variationen av innehållet i vår egen undervisning har på förskolebarns matematiska lärande. Studien genomfördes med två olika barngrupper i en cyklisk process som omfattade två undervisningstillfällen som började med ett förkunskapstest och avslutades med ett eftertest. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på matematik och geometriska former i förskolan : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mona Safdari; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; intervjustudie; matematik; geometriska former; barns lärande; förskolan;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Vad gör barnen i byggrummet? : En studie om pedagogens roll vid bygg och konstruktion i förskolan

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Eva Steen; [2014]
    Nyckelord :Build in preschool; building and construction in preschool; preschool; technology in preschool.; Bygg och konstruktion i förskolan; bygga i förskolan; förskolan; teknik i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka hur barn bygger utifrån en inspirationsbild samt om barnen lär sig mer då de utmanas av en pedagog. Undersökningen genomfördes med hjälp av observationer av barn på en förskoleavdelning där samtliga barn var tre år gamla.  Resultatet visade att de flesta barnen byggde vertikalt. LÄS MER

  5. 5. Matematiksamling i förskolan : En studie om nio barns matematiska begrepp och förståelse inom matematik

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sanna Blomqvist; Patricia Ohlsson; [2013]
    Nyckelord :matematiska begrepp; femårsgrupp; matematiksamling; matematisk förståelse; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka femåringars tillägnande av matematikinnehåll i två olika matemaiksamlingar. I den första matematiksamlingen fick barnen räkna föremål som fanns i matteburkar som illustrerade antalen noll till tio. LÄS MER