Sökning: "geometriska talföljder"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden geometriska talföljder.

  1. 1. Elevers uppfattningar avgeometriska talföljder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Jenny Tegnefur; Josefine Lindahl; [2013]
    Nyckelord :matematik; talföljder; gymnasieskola; fenomenografi; geometriska talföljder;

    Sammanfattning : Svenska elever har bristande kunskaper inom algebra, tidigare forskning visar dock att arbete med talföljder främjar elevers förståelse för variabelbegreppet och generalisering. Flera studier har un-dersökt elevers sätt att se på och arbeta med aritmetiska, kvadratiska och rekursiva talföljder, dock saknas på det hela taget forskning om geometriska talföljder. LÄS MER

  2. 2. Elevers uppfattningar av geometriska talföljder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Jenny Tegnefur; Josefine Lindahl; [2012]
    Nyckelord :matematik; talföljder; grundskola; fenomenografi; geometriska talföljder;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att svenska elever har svårt för generaliseringar och förståelsen av variabelbegreppet inom matematiken och forskare menar att detta kan utvecklas vid arbete med talföljder. Flera studier har undersökt elevers uppfattningar av aritmetiska, kvadratiska och rekursiva talföljder, men i stort sett saknas forskning om elevers uppfattningar av geometriska talföljder. LÄS MER

  3. 3. Undervisning av geometrisk talföljd och summa ur ett variationsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Andreasson; Karl Palm; [2010]
    Nyckelord :variationsteori; matematik; geometrisk talföljd; geometrisk summa; observation; undervisning; dimensioner av variation;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka möjliga dimensioner av variation som kan finnas i framställningen av lärandeobjektet geometriska talföljder och summor. Detta har undersökts genom observation av undervisning hos fem olika gymnasielärare. Observationerna transkriberades och analyserades utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv. LÄS MER