Sökning: "geometriundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet geometriundervisning.
1. Utmaningar i geometriundervisning: en djupdykning i innehåll, elevers missuppfattningar och lärarinterventioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This text discusses final results from empirical studies, scientific articles and literature from the period 1990-2023, concerning teachers’ knowledge, students’ misconceptions and various teaching methods related to geometric objects. The results highlight challenges for both teachers and students in understanding and defining geometric shapes and figures. LÄS MER
2. Användning av laborativt material i geometriundervisning : En litteraturstudie om hur användning av laborativt material skapar möjligheter för elevers lärande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : .... LÄS MER
3. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER
4. Geometriundervisning utifrån van Hieles teori i svenska skolor : En innehållsanalys av två svenska matematikläromedels elevböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande arbete har dels varit att jämföra hur två olika läromedel förhåller sig till geometriinnehållet i enighet med van Hieles teori om den optimala lärandeprogressionen inom tvådimensionella geometriska figurer, dels jämföra hur och hur mycket dessa läromedel kommunicerar dessa figurer i åk 1 & 2. Arbetets analyserade läromedel är Mattekojan och Favorit Matematik. LÄS MER
5. Att visualisera geometriska figurer med hjälp av en surfplatta : En kvalitativ studie om hur surfplattan kan användas i två- och tredimensionell geometriundervisning
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskningSammanfattning : .... LÄS MER