Sökning: "geometriundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet geometriundervisning.

  1. 1. Utmaningar i geometriundervisning: en djupdykning i innehåll, elevers missuppfattningar och lärarinterventioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Listring; Ida Green; [2024]
    Nyckelord :geometric objects; two- and three dimensional objects; relational understanding; instrumental understanding; teaching methods; Van Hiele instructional model; practical elements; daily life;

    Sammanfattning : This text discusses final results from empirical studies, scientific articles and literature from the period 1990-2023, concerning teachers’ knowledge, students’ misconceptions and various teaching methods related to geometric objects. The results highlight challenges for both teachers and students in understanding and defining geometric shapes and figures. LÄS MER

  2. 2. Användning av laborativt material i geometriundervisning : En litteraturstudie om hur användning av laborativt material skapar möjligheter för elevers lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Lena Blomqvist; Annie Malaver Ericson; [2023]
    Nyckelord :mathematics; manipulative materials; geometry; mathematics education; forms of representation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Felix Löfborg; Robin Lindbom; [2023]
    Nyckelord :Geometry; digital tools; mathematical reasoning; elementary school; Geometri; digitala verktyg; matematiska resonemang; grundskola;

    Sammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER

  4. 4. Geometriundervisning utifrån van Hieles teori i svenska skolor : En innehållsanalys av två svenska matematikläromedels elevböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Forsberg; Frida-Arvida Larsson; [2023]
    Nyckelord :van Hiele; geometri; läromedelsanalys; elevböcker; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete har dels varit att jämföra hur två olika läromedel förhåller sig till geometriinnehållet i enighet med van Hieles teori om den optimala lärandeprogressionen inom tvådimensionella geometriska figurer, dels jämföra hur och hur mycket dessa läromedel kommunicerar dessa figurer i åk 1 & 2. Arbetets analyserade läromedel är Mattekojan och Favorit Matematik. LÄS MER

  5. 5. Att visualisera geometriska figurer med hjälp av en surfplatta : En kvalitativ studie om hur surfplattan kan användas i två- och tredimensionell geometriundervisning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Andreas Söderman; [2022]
    Nyckelord :Duval; Visualisering; Surfplatta; Geometriundervisning; två- och tredimensionella figurer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER