Sökning: "geometriundervisning"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet geometriundervisning.
11. Elevers samspelsstrategier i samband med digital storytelling i geometri
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning som ingår i studien gällande digitala verktyg och geometriundervisning visar att elevers kunskaper i geometri är bristande. Det visar även att digitala verktyg används i mindre omfattning i matematikundervisningen i förhållande till andra ämnen trots att målet är att digitaliseringen ska öka i alla ämnen. LÄS MER
12. Läromedel och geometriundervisning i årskurs tre : En kvalitativ studie om matematikläromedel och lärares geometriundervisning i årskurs tre
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken roll lärarna ger till läromedlet i matematik i deras geometriundervisning i årskurs tre. För att svara på studiens syfte, har en triangulering av två metoder genomförts. Den ena metoden är innehållsanalys och den andra är semistrukturerad intervju. LÄS MER
13. Matematiska begrepp som förekommer i geometriundervisningen för årskurs 4 och 6 : En kvalitativ studie kring lärares och elevers uttrycksformer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of the study is to investigate how teachers for grades 4 and 6 introduce geometric concepts based on Van Hiele´s levels for understanding geometry. The purpose of the study is also to investigate pupils´ use of geometric concepts in conversations based on central concepts in geometry teaching. LÄS MER
14. Den abstrakta matematikens påverkan på elevers motivation i mellanstadiet : En experimentell studie om abstraktionsnivåernas effekter på pojkars och flickors motivation i matematikens geometriundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Tidigare forskning har visat att pojkars och flickors motivation till matematikämnet påverkas olika vad gäller självbilden, självförtroendet samt av de stereotypiska uppfattningar om matematik som omgivningen bidrar till. Forskningen visar en nedåtgående trend i mellanstadiet för elevers motivation i matematikämnet samt att flickor har sämre motivation till ämnet än pojkar. LÄS MER
15. Geometriundervisning - dess ursprung, dess didaktiska ingångar, dess digitala potential
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Rapporten ämnar ge svar på frågor kring geometrins framväxt, den axiomatiska geometrins uttåg ur skolan samt vilka pedagogiska och tekniska hjälpmedel som finns att tillgå i dagens skola. Detta för att ge en god grund för lärare som bedriver eller ämnar bedriva geometriundervisning. LÄS MER