Sökning: "geometriundervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade ordet geometriundervisning.

  1. 6. Bildens betydelse för geometriundervisning. : En undersökning av bildfunktioner i matematikläromedel för årskurs 5.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cajsa Wickström; Josefine Wirta; [2021]
    Nyckelord :Geometri; läromedel; bildfunktion; lärare; stöttning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Aktiviteter i geometriundervisning-samt vilken förståelse dessa ämnar utveckla.

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Alice Wallin; Pauline Busk; [2021]
    Nyckelord :Van Hiele; activities; polygons; mathematics education; grade 4–6; Van Hiele; aktiviteter; polygoner; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att sammanställa aktiviteter som beskrevs i forskning om polygoner i geometriundervisning samt analysera vilken form av förståelse dessa ämnade utveckla. Respektive aktivitet analyserades utefter van Hieles beskrivning av olika nivåer av geometriskt tänkande för att svara på frågan vilken förståelse som aktiviteten ämnade utveckla. LÄS MER

  3. 8. Geometriundervisning med digitala verktyg, årskurs 7 – 9 : En studie kring högstadielärares syn på användning av digitala verktyg i geometriundervisning och dess påverkan på elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Rasha Altoumaimi; Abir Om Ezzine; [2020]
    Nyckelord :digitization; geometry teaching; orchestration; SAMR; digital tools; mathematics teaching; mathematics didactics; Primary School; digitalisering; geometriundervisning; orkestrering; SAMR; digitala verktyg; matematikundervisning; matematikdidaktik; grundskolan;

    Sammanfattning : Implementering av digitala verktyg har haft inverkan på hur lärare väljer att undervisa i matematikklassrummet de senaste åren. Därför som blivande matematiklärare blir det intressant att undersöka hur lärare ser på hur digitala verktyg påverkar den egna undervisningen och elevernas lärande samt undersöka lärares val av undervisningsmetoder i geometriämnet när användningen av digitala hjälpmedel står i fokus. LÄS MER

  4. 9. Abstrakta och konkreta ting i geometrilandskapet : Varför elever i årskurs 7-9 har lätt och svårt i geometriområdet samt vad läraren gör för att underlätta elevernas förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Isabel Frostne; [2019]
    Nyckelord :geometriundervisning; högstadiet; undervisningsmetoder; svårigheter;

    Sammanfattning : Geometry is an area in mathematics that is considered not abstract, on the contrary from other areas in mathematics. As geometry is considered an unabstracted area in mathematics, why has students around the world difficulties with geometry? TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) has shown that Swedish students in 8th grade has difficulties in algebra and geometry. LÄS MER

  5. 10. Variation i geometriundervisning : En studie med fokus på tredimensionella objekt

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Mikaela Alexandersson; Emelie Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :Three dimensional; Variation Theory; Mathematics; Teaching; Geometry; Teaching methods;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ studie med fokus på hur tredimensionella objekt framställs och arbetas med i matematikundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare varierar undervisningsmetoder i undervisningen om geometri och tredimensionella objekt samt vilka variationsmönster som synliggörs i lärarnas undervisning. LÄS MER