Sökning: "gester"

Visar resultat 11 - 15 av 206 uppsatser innehållade ordet gester.

  1. 11. Gester - ett verktyg i matematikundervisning : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Ellen Klingberg; Madeleine Andersson; [2019]
    Nyckelord :gester; icke-verbal kommunikation; matematik; kroppslig inlärning;

    Sammanfattning : Litteraturstudiens syfte är att genom didaktisk forskning beskriva gesters roll för matematiklärande. För att besvara syftet har två frågeställningar tagits fram: På vilka sätt kan gester användas i matematikundervisning? Hur kan gester hjälpa elever att utveckla förståelse för matematik?  Litteraturstudien är genomförd med hjälp av en litteraturanalys av tio vetenskapliga artiklar som sållats fram i en systematisk databassökning. LÄS MER

  2. 12. Barns språk och kommunikation. : En social-semiotisk analys av barns icke-verbala kommunikation i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lejla Fazlic; Mona Razzaz; [2019]
    Nyckelord :Social-semiotics; meaning-making; free play.; Social-semiotiska perspektivet; semiotiska resurser; teckenskapande; teckensystem; multimodalitet; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att se över vilka typer av semiotiska resurser som används i den fria leken i förskolor. Vi har valt att lägga vårt fokus på barn mellan 1–3 år då vårt intresse var att se hur barnen kommunicerar och skapar mening med varandra i den fria leken. LÄS MER

  3. 13. Religionsfrihet i arbetslivet - När arbetsgivarens intressen kolliderar med arbetstagarens intresse hänförligt till religion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Rebecca Andersson; Elin Hedin; [2019]
    Nyckelord :Religion; religionsfrihet; intressemotsättningar; intresseavvägning; diskriminering på grund av religion; arbetsliv; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sammanfattning Religionsfrihet är en grundläggande mänsklig rättighet och har ett vidsträckt skydd i såväl nationell som internationell rätt. Rätten att utöva och ge uttryck för sin religion kan dock begränsas. I situationer då religion kolliderar med arbete kan intressemotsättningar mellan olika aktörer uppstå. LÄS MER

  4. 14. Kommunikativa mönster vid reparation hos hos personer med multipel skleros och självupplevd anomi – en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Caroline Carlfors; Anna Nilsson; [2018-12-13]
    Nyckelord :multipel skleros; anomi; reparation; Conversation Analysis; kvalitativ studie; multiple sclerosis; anomia; repair; qualitative study;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe repair-patterns in conversation including persons with self-perceived anomia and multiple sclerosis (MS). The study applied a qualitative approach, using Conversation Analysis, with altogether 11 video recorded dyads of participants with MS and communication partners without neurological conditions. LÄS MER

  5. 15. Högläsningens praktik - En intervju- och observationsstudie om tre lärares utformning av högläsningens praktik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Helena Hauptmann; [2018-02-08]
    Nyckelord :Högläsningens praktik; interaktiv högläsning; modaliteter; elevers deltagande; läsförståelse; strategier för läsförståelse;

    Sammanfattning : Med bakgrund av lärarens uppdrag att ge eleverna möjlighet att utveckla läsförståelse ochstrategier för läsförståelse (Skolverket, 2011) redogörs i denna studie för interaktiv högläsningsom en multimodala och sociala praktik där läraren kan modellera och ge förutsättning föreleverna att utveckla dessa kunskaper. Studien syftar till att genom observation och intervjukartlägga vilka modaliteter, frågor och förklaringar tre lärare i F-3 använder sig av underhögläsning för att kommunicera textens innehåll till eleverna och sammantaget diskutera hurhögläsningens praktik utformas för att stötta elevernas läsförståelse. LÄS MER