Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Prata mera med ditt barn!

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. IMPROVE (Improvement, innovation, and leadership in health and welfare)

    Författare :Elisabeth Runge; [2022]
    Nyckelord :digital media; word stimulation; language development; TAKK.; digitala medier; ordstimulera; språkutveckling; TAKK.;

    Sammanfattning : Digitala bilder och föräldrars betydelse för barnets språkutveckling har uppmärksammats av forskare de senaste åren. Barn lär sig genom socialt samspel då mimik, gestik, ord, fonetik och handlingar sammankopplas i hjärnan. Delade meningar råder kring vad är bra och mindre bra för barnets språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Guldgubbar : En studie om guldgubbars gestik och manipulationer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för arkeologi och antikens kultur

    Författare :Ruth Rudenlöv; [2022]
    Nyckelord :gold foil figures; gestures; manipulations; guldgubbar; guldfoliefigurer; gestik; manipulationer;

    Sammanfattning : The size of the gold foil figures is about the size of half a postal stamp and consists of millimeter-thin gold plates with depicted motifs. They may be the smallest artefact that we have left from the Late Iron Age, more specifically 6th and 7th Century CE. LÄS MER

  3. 3. Körledarens arbetsglädje

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Aaron Johansson; [2020]
    Nyckelord :Arbetsglädje. Körpedagogik. Dirigering. Flow. Kommunikation. Hälsa.;

    Sammanfattning : Jag har som sångare fått arbeta med en mängd olika dirigenter. Det har väckt funderingar kring vad det är som gör att en viss musikalisk ledare lyckas med att entusiasmera, kommunicera med och nå fram till en grupp körsångare, och vad det är som brister när detta uteblir. LÄS MER

  4. 4. Musiklärares formativa undervisningsmetoder : En studie i ensemblelärares användande av tecken som verktyg för formativt lärande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Max Leopoldson; [2020]
    Nyckelord :formative assessment; music; feedback; music education; formativ bedömning; ensemble; ensembleundervisning; musik; återkoppling; feedback; mål;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att observera hur ensemblelärare i gymnasieskolan använder tecken som verktyg för formativ bedömning. Med tecken menas här all form av kommunikation, exempelvis sång, spel, tal, rörelser, noter och ljudinspelningar. LÄS MER

  5. 5. Dirigering och Identitet : En kvalitativ undersökning av hur kördirigenter tolkar dirigering utifrån identitetsbegreppet i ett fenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maja Hillered; [2020]
    Nyckelord :dirigering; identitet; musik och identitet;

    Sammanfattning : Gester, tecken och rörelser tillhör dirigeringens gestik och inom ramen för dirigering finns utöver gestik även metodik, kommunikation och den musikaliska helheten. Dirigering är en komplex form av musicerande och den är intressant för forskning i sin praktik, teori och mentalitet, där till exempel kommunikation och interaktion mellan dirigent och kör är ett uppmärksammat område. LÄS MER